De energietransitie of de natuur? Dat dilemma lijkt de kern van het debat als het gaat om de plannen voor twee zonnevelden op landgoed Quadenoord. Maar is dat wel zo? Raadslid Sophie Engelsma deelt de feiten en licht de afwegingen van GroenLinks toe.

Landgoed Quadenoord stelt voor om aan de rand van Natura2000 gebied twee zonneweides aan te leggen op landbouwgronden met een totale oppervlakte van ongeveer 15 hectare. Het college vraagt de raad om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven om het proces van een vergunningaanvraag te kunnen starten.

Als GroenLinks koesteren wij de mooie omgeving die Renkum te bieden heeft en kijken zeer kritisch naar dit plan. Tegelijk zien we in dat de plannen een positieve impact zullen hebben en hebben daarom besloten het voorstel aan te nemen.

De zonnepanelen worden onttrokken aan het zicht door een bosstrook zodat de recreant er geen hinder van ervaart. Het landschap wordt niet aangetast. Daarnaast worden de zonnecollectoren na een periode van 30 jaar weggehaald en vervangen door bos. De huidige velden worden gebruikt voor de landbouw, er staan stikstofvreters op die flink bemest moeten worden om überhaupt te kunnen groeien op de nutriënt arme en droge grond. Over de lange termijn wordt de natuur er dus beter van.

Daarnaast zal in samenwerking met de Wageningen universiteit onderzoek gedaan worden naar een balans tussen natuur en duurzaamheid die de biodiversiteit ten goede komt. De resultaten van dit onderzoek worden als ijklijn gebruikt voor soortgelijke plannen om zo groene-energieopwekking en natuur beter te kunnen combineren. Door het planten van een kruidlaag onder de panelen zullen meer insecten aangetrokken worden dan in het bos of de huidige landbouwgrond. Dit maakt het land aantrekkelijker voor onder andere vogels.

Gemeente Renkum beschikt over onvoldoende geschikt dakoppervlak om te voorzien in de elektriciteitsbehoefte van onze gemeente. Zoals wethouders Jasper Verstand en Joa Maouche in de raadscommissie van dinsdag 10 september aangaven moet er veel gebeuren om in 2040 energieneutraal te zijn, meer dan enkel het volleggen van de daken. Ook op dit vlak wordt flink aan de weg getimmerd in Renkum, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen en schooldaken.

Het plan van Quadenoord geeft de inwoners met ongeschikte daken, geen dak of een huurwoning de kans om toch te profiteren van het opwekken van zonne-energie. Zij kunnen zich inschrijven via een postcoderoos, zo kunnen ook zij participeren in de energietransitie. Dit kan zonder startinvestering, op basis van het huidige elektriciteitsrekening. Dus ook mensen met een kleine portemonnee kunnen deelnemen.

Kortom, we steunen het plan omdat het tijdelijk is, de velden onttrokken worden aan het zicht, de ontwikkelingen een positieve invloed hebben op de biodiversiteit van het gebied en het onze inwoners de kans geeft om te participeren in de energietransitie.