Een inwoner wil de paardenstal, die daar staat, omzetten in een woning. Een aantal raadsleden heeft de handen ineengeslagen en vond en vindt het voorgelegde plan tot wijziging van het bestemmingsplan onvoldoende besluitrijp. Er ontbreken nog gegevens om tot een goed onderbouwd besluit te komen. En volgens hen, zijn de accenten verkeerd gelegd.

Hartenseweg 7 p vanaf de weg gezien

Het gaat om het project De Poort van Renkum dat uiteindelijk een verbinding moet leggen tussen de Veluwe en de Neder-Rijn. Daartoe is begin van deze eeuw het industrieterrein Beukenlaan voor zo’n 40 miljoen euro gemeenschapsgeld verwijderd. In 2013 knipte staatsecretaris Dijksma het lintje door en Renkum was een natuurterrein rijker. Maar het project is nog niet af. De Provincie Gelderland werkt momenteel aan een onderdoorgang onder de N225, van 45 meter breed en 3 meter hoog, en onlangs zijn iets noordelijker landbouwgronden aangekocht. Nu is de spoorlijn Utrecht-Arnhem het laatste obstakel. Een ecoduct daar over maakt het af.

Flessenhals

De Hartenseweg ter plekke is in deze ecologische verbinding een flessenhals. Er staan nu drie woningen met daartussen een open gebied met een paardenstal; dat is Hartenseweg 7. Dat gebied kent al lang geleden de bestemming ‘natuur met agrarisch gebruik’. Geheel in overeenstemming met het doel van een ecologische verbinding.

Hartenseweg luchtfoto

John Bartels (FJB): “Ik weet nog dat de gemeenteraad na uitvoerig wikken en wegen toentertijd instemde met de bouw van de paardenstal, maar dan ook alleen een paardenstal. En nu zou het bebouwd oppervlak van paardenstal in woning moeten veranderen? Dat kan niet.”

Huizen niet weg, maar zeker niet een nieuwe erbij

Norbert Mergen (GroenLinks) vertelt over zijn gesprek met de heer Boersma, de projectleider van destijds, die zei  dat er binnen de werkgroep het idee was om ook de huizen weg te halen. “Maar de tijdgeest was begin deze eeuw nog anders dan nu. Nu beseffen de mensen steeds meer dat de natuur belangrijk is voor ons leven. Men heeft dat idee toen niet doorgezet: er was ook geen budget meer. Men accepteerde een minimale ecologische corridor ter plekke. En nu willen ze er een huis bij bouwen? Een paardenstal is iets tijdelijks, een huis is voor eeuwig. Dat wordt een extra obstakel in het toch al smalle gebied.”

Hartenseweg corridor of niet

Opmerkelijk is dat eerdere verzoeken tot het bouwen van een huis werden afgewezen, onder andere omdat het ter plekke een ecologische corridor is. “En in dit plan staat dat het geen ecologische corridor is.” Paul Janssen van GemeenteBelangen vindt dat moeilijk aan de inwoners duidelijk te maken. “Het ene mocht eerst niet en dit nu wel.” Oswald Veldhuizen (Renkum Recttoe Rechtaan) sluit zich erbij aan: “Ik hoor echt van heel veel mensen dat ze het niet juist vinden wat hier gebeurt. Het lijkt er nu op dat voor één persoon een uitzondering wordt gemaakt. Het is toch te gek voor woorden dat de bewoonster van Hartenseweg 5 tot een regeling met de gemeente wil komen om het perceel terug te kunnen geven aan de natuur, terwijl dan 25 meter verderop een nieuwe woning wordt gebouwd!"

Groot maatschappelijk belang

In de voorgestelde bestemmingsplanwijziging ontbreken nog resultaten van onderzoeken die hadden moeten worden uitgevoerd, zoals de effecten van licht, geluid en beweging op het leven in het aangrenzende Natura2000-gebied. En er lijkt niet te zijn getoetst aan de nieuwe regels van de Provincie Gelderland voor de Groene Ontwikkelingszone. Francisca van den Broeke van CDA vat het als volgt samen: “Het gaat hier om het grotere maatschappelijke belang van De Poort van Renkum ten opzichte van de wens van een inwoner om juist daar een huis te willen bouwen.”

De gemeenteraad hoopt dat het college voor eind september met nieuwe gegevens komt.