Tot nu toe hadden we als raad nog geen breed gedragen visie over het onderwerp “participatie”, oftewel: het betrekken van inwoners bij ontwikkelingen in de gemeente. Maar dat was wel al lang een wens van de raad. Vandaar dat we na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 dit onderwerp op de raadsagenda hebben gezet.

De raadsagenda is een lijst met zeer actuele onderwerpen waar we als raad goed met elkaar over van gedachten willen wisselen. Het doel is telkens om zo’n thema gezamenlijk te duiden, zodat we het college een heldere opdracht kunnen geven. Namens GroenLinks heeft raadslid Ilja van Seters deelgenomen aan de werkgroep participatie.

Visie op participatie: de inwoners centraal
In de startnotitie hebben we als raad het college meegegeven dat participatie in Renkum staat voor: “de inwoners centraal”. We willen naast de inwoners komen te staan en met hen de dialoog aangaan. Door verbinding maken en te werken aan wederzijds begrip. Niet alleen tussen inwoners en gemeente, maar ook onderling tussen inwoners. Het doel is om vanuit dit fundament de maatschappelijke betrokkenheid te verbeteren.

inspraakavond over ontwikkelingen scholenstrip Bram Streeflandweg in Renkum

Aandachtspunten GroenLinks
Als GroenLinks-fractie vinden we twee punten heel belangrijk ten aanzien van
participatie.

Allereerst: toegankelijkheid. Gemeentelijk beleid moet zo veel mogelijk bottum-up tot stand komen. Als dat het uitgangspunt wordt in Renkum, dan is het wat GroenLinks betreft belangrijk dat participatie ook voor iedereen toegankelijk is. Zo moet verschillende soorten manieren van participeren worden ingezet, om een zo groot mogelijke groep inwoners aan te spreken. Bij de behandeling van de nieuwe beleidsnota gaan we toetsen of het “stille midden” goed is meegenomen. Dat is de grote groep inwoners die niet erg uitgesproken is over gemeentelijk beleid, en die daarnaast vaak een drukke agenda heeft. Behalve deze groep moeten ook de minder mondige inwoners niet vergeten worden, zodat ook zij gehoord worden in participatieprocessen.

Ten tweede: de rol van de Gemeenteraad. Als GroenLinks vinden we het ook belangrijk op welke manier de raad meegenomen wordt in dit soort trajecten. Bij een goed participatieproces moeten we als raad namelijk ook een stap terug durven doen. Dat kan alleen als we goed inzichtelijk hebben hoe de belangen van de verschillende inwoners zijn gewogen en bevonden. Daarvoor moet het proces helder en transparant zijn.

Instrumenten voor participatie
Als je het hebt over participatie, is de valkuil dat je het gauw gaat hebben over de
vormen van participatie. Maar we hebben er als werkgroep voor gekozen om het eerst
met elkaar over onze visie te hebben, en vervolgens vanuit daar de gemeentelijke
gereedschapskist voor participatie te vullen.

Tegelijkertijd ontstond binnen de raad toch de behoefte om de gereedschapskist al te
gaan vullen. Vooral het referendum was onderwerp van het gesprek. We hebben ons als
GroenLinks hard gemaakt om dit instrument echt mee te nemen in de ontwikkeling van
de visie en nota. Participeren en dus ook een referendum zijn geen doelen op zichzelf,
maar moeten ondersteunend zijn aan, en een verrijking zijn van, het inhoudelijk debat.

Centrumplan Doorwerth inwoners kunnen meedenken met het nieuwe beeldkwaliteitsplan
Centrumplan Doorwerth, inwoners mogen meedenken met het nieuwe beeldkwalieitsplan
Sweiersdal
inwonersinitiatief Festival Sweiersdal in Oosterbeek

Inwonersinitiatieven
In onze zoektocht naar de visie op participatie is het instrument “inwonersinitiatieven” het ondergeschoven kindje geworden. Dat vinden we als GroenLinks enerzijds ontzettend pijnlijk, omdat dit juist een uiting van participatie is, die wij graag bij onze inwoners zien.

Anderzijds realiseren we ons dat het een andere tak van sport is. Waar het bij participatie gaat om het betrekken van inwoners door de gemeente, willen bij dit soort initiatieven inwoners juist de gemeente graag betrekken. Gelukkig zijn we het er binnen de raad over eens dat inwonersinitiatieven een belangrijk onderdeel zijn van het participatiebeleid.

Wethouder Maouche heeft zelfs toegezegd een pilot te starten onder de noemer “Renkum Doet”, naar het voorbeeld van Ede Doet. Vanuit Renkum Doet gaan cheques verstrekt worden aan inwoners, die dan zelf kunnen bepalen aan welk initiatief zij hun cheque willen doneren. Om de vaart te houden start de pilot met een iets versimpelde opzet, die transparant en inzichtelijk is voor onze inwoners. Dat zijn twee hele belangrijke punten voor GroenLinks: want je moet je als overheid willen en kunnen verantwoorden, zodat je een betrouwbare partner bent voor jouw inwoners.

Mocht je vragen, aanvullingen of opmerkingen hebben omtrent inwonersparticipatie, neem dan gerust contact op met GroenLinks-raadslid Ilja van Seters. Zij staat altijd open voor een gesprek.

Het volgende thema dat op de Raadsagenda staat is “Sturen op de woningmarkt”. Namens GroenLinks neemt Eric Miedema deel aan deze werkgroep.