Steeds meer mensen willen directe invloed op de manier waarop zij wonen. Met wie zij wonen, wie hun buren zijn, wat je doet in en met de directe woonomgeving. Zo ook inwoners van onze gemeente. Overheden ondersteunen deze initiatieven met leningen of subsidies voor bijvoorbeeld professionele begeleiding. In gemeente Renkum is er nu een serieus initiatief voor het ontwikkelen van een ecologische woonwijk, Het Groene Spoor.

Groenlinks vindt dat er ook in Renkum ruimte moet zijn voor initiatieven voor alternatieve woonvormen, er zijn vaak initiatieven vanuit inwoners. Daarom hebben we samen met de PRD een motie ‘alternatieve woonvormen’ ingediend in de raad van februari. Voor de meeste partijen was het nog te vroeg om hierover een standpunt in te nemen, zeker nu in juni het beleid rond wonen besproken gaat worden. Wethouder Verstand heeft wel toegezegd om het Groene Spoor bij Amvest , de projectontwikkelaar van de Hes in Oosterbeek, onder de aandacht te blijven brengen en het gesprek te faciliteren. GroenLinks blijft dit onderwerp volgen.