De eikenprocessierups houdt ook onze gemeente flink bezig. Bedrijven die de rupsen bestrijden spreken dit jaar van een extreme plaag. De teller van het aantal meldingen in de gemeente Renkum staat inmiddels op 55 en loopt snel op. Ons raadslid Marlies de Groot vroeg het College hoe er met de meldingen wordt omgegaan.

Het groenbeheer in onze gemeente wordt gedaan op basis van hoe het eruit ziet. Beeldkwaliteit. Of er vogels kunnen broeden en insecten kunnen leven speelt nu geen rol. In een veranderend klimaat is een evenwichtig ecosysteem belangrijk, bijvoorbeeld om de gevolgen van extreem weer aan te kunnen. Afgelopen jaar waren we  € 75.000 euro extra kwijt aan de gevolgen van de langdurige droogte. Door een andere uitvoering van groenbeheer kan op deze kosten worden bespaard.
Ecologische veerkracht verhoogt ook de weerbaarheid tegen ziektes en plagen zoals de buxusmot en de processierups. GroenLinks is ervan overtuigd dat meer focus op biodiversiteit in het groenbeheer onderdeel is van de oplossing is voor deze plagen.

Marlies de Groot vroeg het College hoe wordt omgegaan met de meldingen van overlast door de eikenprocessierups en wat de opvolging is. GroenLinks krijgt signalen dat dit soms lang duurt en dat is riskant voor mens en dier in de omgeving. Daarnaast zijn wij benieuwd welke maatregelen er getroffen worden ter preventie van dit probleem.

Het blijkt dat onze bosbeheerder zijn handen vol heeft aan de bestrijding maar dat daar waar nodig direct actie wordt genomen, laaghangende nesten worden vaak al binnen één werkdag weggehaald. Nesten die hoger hangen worden door een extern bedrijf weggehaald. Zo ook bij alle scholen in onze gemeente. Preventief is er dit voorjaar met een middel gespoten op plekken waar eitjes zitten. In deze periode, wanneer de rupsen brandharen hebben, wordt er niet meer gespoten.

GroenLinks vindt dat eens temeer duidelijk wordt dat het groenbeheer moet worden uitgevoerd op basis van biodiversiteit in plaats van beeldkwaliteit. Zoals de gemeente de luis bestrijdt met het uitzetten van lieveheersbeestjes, zijn er ook voor de processierups natuurlijke manieren om een plaag te voorkomen. Vogels en vooral koolmezen eten de rupsen. Het ophangen van nestkasten in de buurt van bomen waar de processierups voorkomt, zou dus een preventieve maatregel kunnen zijn. Het College heeft toegezegd hier naar te kijken.
GroenLinks wil dat het College meer onderzoek doet naar natuurlijke vormen van preventie en aanpak van de processierups. Wij maken ons er sterk voor dat het gemeentelijk groen voortaan onderhouden wordt op basis van biodiversiteit, in plaats van beeldkwaliteit.