Mogen de paramotors van Dhr. Bechthold onbeperkt opstijgen en landen vanaf vier plekken in de gemeente Renkum? GroenLinks vindt van niet. Sinds enige tijd is de wetgeving veranderd. De gemeente stelt niet de regels vast, maar er is wel een verklaring van geen bezwaar nodig van de burgemeester. Wij kunnen ons, gezien de geschiedenis op dit onderwerp, niet voorstellen dat die verklaring door ons college afgegeven wordt.

Een paramotor, ook wel snorvlieger genoemd, is een gemotoriseerde schermvlieger met een glijscherm of parapente. Het opstijgen en landen gebeurt te voet of met een skelter, de vliegsnelheid is 20-50 km per uur en de vlieghoogte vanaf 150 meter. Dhr. Bechthold probeert al enkele jaren toestemming te krijgen om in onze gemeente op te stijgen en te landen met zijn paramotors.

In 2010 leidde dit tot een storm aan klachten en bezwaren van inwoners. De beoogde 'luchthavens' zijn in de nabijheid van belangrijke Gelderse natuurgebieden, waaronder Natura 2000. Een paramotor zorgt voor flink wat geluidsoverlast en ook aantasting van de privacy speelt een rol, omdat de paramotor op ongeveer 150 meter hoogte vliegt boven bebouwd gebied.

In de raad werd een motie aangenomen die het college opriep met de provincie - op dat moment nog verantwoordelijk voor de vergunningen - te kijken naar de (on)wenselijkheid van de paramotor-luchthavens op betreffende plekken. In 2013 is er een bezwaarschriftenprocedure geweest, naar aanleiding waarvan de provincie een minimale afstand van 300 meter heeft vastgesteld tussen 'luchthaven' en natuurgebied. Zie deze kaart voor meer informatie.

Marlies de Groot vroeg vanavond aan het college:
Tussen 2010 en 2015 is er niets veranderd, dezelfde bezwaren tegen geluidsoverlast, aantasting van de privacy en verstoring van natuurgebieden blijven overeind.
Wij nemen aan dat op basis van deze historie en het verwachte protest vanuit de bevolking het College NIET de verklaring van geen bezwaar zal afgeven.
Kan het College dit bevestigen?

De vraag wordt schriftelijk beantwoord.

Dezelfde commissievergadering kwam Pieter Brandjes, eigenaar van Camping Oosterbeeks Rijnoever en lid van de Stichting Geluidshinder Rosande, inspreken op dit onderwerp.