Er wordt hard gewerkt aan de realisatie van tijdelijke huisvesting voor statushouders. Dat antwoordt het college op de vragen die wij samen met D66 stelden op 19 september.
Er komt plek voor minimaal 24 vluchtelingen met verblijfsstatus, mogelijk komt er ook versnelde plaatsing van de statushouders die voor 2016 aan Renkum toegewezen worden. Naast huisvesting heeft het college ook aandacht voor communicatie met de buurt en de juiste begeleiding en mogelijkheden tot participatie.

Het college schrijft:

'Op zaterdag 19 september 2015 stond in de Gelderlander een interview met burgemeester Gebben over de opvang van vluchtelingen. Naar aanleiding van deze informatie hebben de fracties van GroenLinks en D66 gezamenlijk enkele vragen gesteld. Met dit memo willen wij u informeren over de laatste ontwikkelingen en geven we antwoord op de gestelde vragen.

Vraag:

In de Gelderlander van 19 september vertelt de burgemeester dat het college contact heeft gezocht met het COA. Door Renkum is gezocht naar geschikte grotere opvangplekken maar die zijn niet gevonden. Aangegeven is dat Renkum wel kleinschalige opvang kan bieden. COA heeft aangegeven hier nu nog geen gebruik van te maken. Wij begrijpen dat het COA aan zet is en dat Renkum de locaties stand-by houdt voor wanneer het COA overgaat tot inzet van kleinere locaties. Hoe draagt het college zorg voor het gereed houden van de opvanglocaties, zodat snel gehandeld kan worden wanneer de oproep van COA komt?

Antwoord:

Het college wil graag een bijdrage leveren aan het oplossen van het vluchtelingenprobleem.
Sinds vorige week maandag wethouder Jasper Verstand in de raadscommissie Inwoners de stand van zaken heeft gemeld zijn er weer de nodige ontwikkelingen geweest. In de gesprekken met het COA werd duidelijk dat er voor de gemeente Renkum geen directe noodzaak is om uit te kijken naar grootschalige nood-opvanglocaties in onze gemeente. (Daarmee vielen ook de particuliere aanbiedingen van bedrijfspanden af omdat die niet geschikt zijn en over een goed en veilig leefklimaat).
Uit ons onderzoek blijkt dat in de gemeente alleen kleinschalige opvang mogelijk is in een aantal panden en locaties. Met verschillende eigenaren van panden zijn wij hierover in gesprek.

Vraag:

In een brief van de VNG (16 september 2015) worden gemeentes opgeroepen naast opvang voor nieuw binnengekomen vluchtelingen, tijdelijke opvang te realiseren voor statushouders die aan de betreffende gemeente zijn toegewezen, maar waarvoor nog geen huisvesting beschikbaar is. Dit bevordert de doorstroom in azc’s en geeft ruimte voor nieuwe vluchtelingen. Ook aan de gemeente Renkum zijn een aantal statushouders toegewezen. In de Gelderlander zegt de burgemeester dat Renkum zich richt op het zoeken van tijdelijke woonruimte voor deze groep.
Hoe snel denkt de gemeente dat deze 24 statushouders geplaatst kunnen worden, zodat er in de azc’s meer ruimte komt voor andere vluchtelingen?

Antwoord:

Op 16 september 2015 is een nieuwe regeling afgesproken tussen VNG en COA waarbij de gemeente als gastheer voor groepen statushouders onderdak probeert te organiseren. Daarmee kan doorstroming plaatsvinden uit de AZC’s. De gemeente krijgt middelen van het COA voor de tijdelijke noodopvang tot het moment dat de statushouders kunnen doorstromen naar reguliere woningen in de gemeente. Voor het maken van goede afspraken over de tijdelijke opvang en begeleiding is het zaak dat snel duidelijk komt over deze middelen.

De gemeente Renkum wordt aangesproken voor de opvang van een groep van (ten minste) 24 statushouders. Daarnaast wordt de taakstelling voor 2016 eveneens meegenomen in de afweging om versneld statushouders te huisvesten. De groslijst van panden en locaties die inmiddels is gemaakt wordt nu specifiek bekeken op geschikte locaties waar deze groep mensen direct kan worden opgevangen voor dit doel. Zoals hiervoor gemeld zijn wij met een aantal particuliere eigenaren in gesprek over de mogelijkheden en de termijn waarbinnen opvangcapaciteit voor dit doel beschikbaar kan komen. Het streven is om op korte termijn te weten of het lukt waarna wij de communicatie met de direct betrokkenen en omwonenden kunnen opstarten.

Voor het college zijn naast de huisvesting nog een aantal andere aspecten van belang. Kinderen moeten snel naar school kunnen. Hierover is al een eerste overleg met schooldirecteuren geweest. Daarnaast is het belangrijk dat statushouders zo snel mogelijk en zo volledig mogelijk participeren in de samenleving. Het beheersen van de Nederlandse taal is dan essentieel en ze moeten begeleid worden naar werk. Ook het draagvlak bij inwoners in een wijk of dorp is voor het college belangrijk. Dit alles vraagt om veel afstemming. En dat vraagt tijd en aandacht.

Vraag:
Er staan maatschappelijke organisaties en betrokken inwoners klaar om de vluchtelingen te begeleiden en te helpen hun weg te vinden in Renkum.
Welke taak ligt er voor de gemeente, bijvoorbeeld in het verbinden van initiatieven en het verwijzen van vrijwilligers naar de verantwoordelijke organisaties?
Hoe gaat het college de buurt van de gekozen opvanglocatie informeren en het draagvlak hiervoor bevorderen?

Antwoord:

Wij hebben het COA voorgesteld om de groep statushouders op te vangen die reeds bij ons bekend is en waarvan sommigen sinds april 2015 al op de wachtlijst staan voor een gezinswoning.
De opvang en tijdelijke huisvesting kan daarmee een voorfase betekenen voor hun integratie in de Renkumse samenleving. Wij zullen daarbij een beroep doen op betrokken inwoners, waaronder de hier al gehuisveste Eritreeërs en Syrische landgenoten, en de ervaren vrijwilligers van Vluchtelingenwerk om bij de opvang behulpzaam te zijn.

Zodra een tijdelijke locatie is gevonden willen wij met de betrokken organisaties en buurtbewoners in gesprek gaan over de wijze waarop de opvang wordt georganiseerd en de ondersteuning die hiervoor nodig is. Het is ons bekend dat veel mensen graag willen helpen. Daarom gaan wij de inwoners onder andere wijzen op het online platform www.wehelpen.nl/renkum, waar de gemeente Renkum op is aangesloten en dat wij deze week van start laten gaan (vanaf woensdag 30 september 2015). Dit platform is een nieuwe eigentijdse manier voor burenhulp en nabuurschap. Hier worden initiatieven en vrijwillige inzet voor vluchtelingen verbonden.'

Bekijk (en like!) ook de facebookpagina Welkom in gemeente Renkum