Treinreizigers en schoolkinderen, automobilisten en fietsers, klanten van de stationswinkel en ophalende ouders: ze ontmoeten elkaar allemaal op hetzelfde punt in Wolfheze. De ingang van het Driegemeentenpad tussen de stationswinkel en restaurant De Tijd is geen stil stukje van het dorp. Het is een ingang naar de Beatrixschool en de brandweer. Een fietspad waar ook auto's mogen komen en dat op gezette tijden bevolkt wordt door groepjes kinderen.

De Groene Stoel stond woensdag 7 januari precies op die plek, de fractie praatte er met voorbijgangers.

 

Ongeveer twintig gesprekken voerden Marlies de Groot, Henk Boon en Eveline Vink met voorbijgangers en bewoners in Wolfheze. Over de veiligheid van de spoorwegovergang, de route naar de Beatrixschool, het nieuwe plein en het tunneltje onder het spoor. 'De stoep over het spoor is wel erg smal,' was een veelgehoorde opmerking. Toch nemen weinig overstekende voetgangers het tunneltje.

In het uur dat de fractie op het plein stond, deden zich meerdere gevaarlijke verkeerssituaties voor. Auto's die een stuk over de stoep reden, op het fietspad parkeerden, achteruit kwamen rijden en een lossende vrachtauto die de boel helemaal blokkeerde. Groepjes kinderen en ouders zwermden er routineus tussendoor. 'Dit gebeurt hier inderdaad heel vaak, maar we zijn gewend op om te letten,' reageerde een leerlinge laconiek. 'We spreken elkaar hier wel aan op gevaarlijk gedrag,' vond een (volwassen) voetganger, die ook regelmatig onwenselijke situaties ziet. Het is geen ideale situatie, maar we zijn het gewend, was de teneur van de reacties.

Wat willen de fietsers en voetgangers in Wolfheze graag anders zien? De vrachtauto die wekelijks goederen aan de stationswinkel levert, heeft een ongelukkige timing: precies als de school uit is. En het verkeer van de Wolfhezerweg komt uit Noordelijke richting met 50 km/u aanrijden. Pas na de spoorwegovergang begint de 30 km-zone, die zou al bij camping de Lindenhof mogen beginnen.

Ook is de plaatsing van het zebrapad bij het nieuwe plein niet ideaal. Veruit de meeste voetgangers nemen een korte oversteek, dwars over het kruispunt, in plaats van om te lopen via de zebra. 'De situatie is goed, maar mensen moeten zich er wel aan houden,' concludeert een bewoner van het Pro Persona-terrein. 'Er wordt bijna nooit gestopt voor de zebra,' vindt zij. Een andere voorbijganger heeft juist de ervaring dat er heel goed gewacht wordt als hij over wil steken. Zo zijn ook de meningen over het nieuwe plein verdeeld.

Voor de fractie is het waardevol om willekeurige inwoners te spreken over hun woonplaats. 'Mensen die je opzoeken, komen meestal met een specifieke klacht,' zegt Marlies. 'Op straat kun je de gemiddelde mening beter peilen. En hoor je ook eens waar mensen tevreden over zijn.'

In het vroege voorjaar gaat de fractie opnieuw met De Groene Stoel een dorp in. Wat het thema van de gesprekken zal zijn, wordt later bekendgemaakt. Ook tijd en plaats worden nog gekozen.