Geen extra goederentreinen - GroenLinks ondersteunt regionale en lokale acties van RONA en SGR.
Ook GroenLinks Renkum is tegen de kabinetsplannen om meer goederentreinen, tot wel maximaal 80 per etmaal, op het traject Elst – Oldenzaal te laten rijden, dwars door Oosterbeek-Laag.

Samen met GroenLinks Overbetuwe, Arnhem, Rheden, Deventer, Lochem, Zutphen, Wierden, Almelo, Hengelo, Oldenzaal en met de fracties van Provinciale Staten van Gelderland en Overijssel is een zienswijze ingediend.

Omdat er in de Randstad zonder spoorboekje met de trein gereisd moet kunnen worden, krijgen wij in onze regio met meer goederenvervoer te maken. GroenLinks Renkum is tegen deze plannen omdat de leefbaarheid is onze regio wordt aangetast. Waarschijnlijk zullen deze treinen, soms wel tot 700 meter lang, in de – randen van de - nacht gaan rijden. Omdat ze zwaarder zijn dan personentreinen veroorzaken deze treinen meer trillingen en geluidsoverlast. Ook zal de ijssellijn een route worden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (brandbare en ontplofbare stoffen zoals LPG), terwijl deze 100 jaar oude spoorlijn dwars door stadskernen en dorpen voert. GroenLinks vindt dat deze risico’s met onvoldoende veiligheidsmaatregelen zijn omgeven.

Er zijn alternatieven: Laat die goederentreinen via de daarvoor bedoelde Betuweroute naar Duitsland gaan. Ook het transport over water moet veel meer uitgebouwd worden.

Daarom ondersteunt GroenLinks Renkum het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking, RONA, en ‘onze’ lokale actiegroep de Stichting Geluidshinder Rosande (SGR) in hun verzet tegen deze plannen.

En heeft GroenLinks Renkum contact gehad met GroenLinks Overbetuwe, Arnhem, Rheden, Deventer, Lochem, Zutphen, Wierden, Almelo, Hengelo en Oldenzaal. En ook met de fracties van Provinciale Staten van Gelderland en Overijssel.
Dat heeft geresulteerd in een gezamelijke zienswijze die je hieronder (als download) vindt.