- 50.000 € voor geluidschermen moet uit de reserve komen
- Schelmseweg dient 30 KM zone worden
- De knip in de Klingelbeekseweg blijkt geen knip te zijn…
- Veiligheid rond scholen wordt verbeterd; veilige schoolroutes op de agenda
- Kruispunt Utrechtseweg – Bennekomseweg 50 km - eerder dan 2014?
- Fietsverkeer gaat geteld worden en fietswrakken worden verwijderd

Op woensdag 16 februari heeft GroenLinks zich positief uitgesproken over de uitvoeringsplannen bij het gemeentelijke verkeer en vervoersplan. Wij zijn tevreden met de duidelijke prioriteiten en willen nu zekerheid dat ze ook daadwerkelijk in de komende 4 jaar worden uitgevoerd. Maar die zekerheid, die hebben we nog niet!

Juist daarom vinden wij het vreemd dat het college 50.000 euro uit dit programma trekt voor de geluidsschermen in Heelsum. Wij zijn uiteraard voor deze schermen maar niet ten koste van dit uitvoeringsplan. Daardoor lopen nu al een aantal projekten vertraging op zoals het inrichten van een aantal 30 km zone gebieden. Haal het geld incidentieel uit de miljoenen van het reservefonds dan gaan de schermen niet ten koste van de leefbaarheid elders.

Bijvoorbeeld de drukke wegen zoals de Schelmseweg , de Utrechtseweg en ook het grote aantal vrachtauto's. Wij willen het oplossen op de Renkumse manier - ook op de Schelmseweg en de Nieuweweg en ook op andere drukke verkeer aders. Wij willen dat de wethouder zich hiervoor op korte termijn gaat inzetten, maar de raad krijgt nu een memo over de bestuurlijke plannen en dan kunnen wij in de gaten houden wat de resultaten van dit college zijn op het gebied van regionaal verkeer. Maar dit helpt de mensen niet op korte termijn op onze drukke wegen, dus GroenLinks is hier niet tevreden over. Niet alleen willen wij de bestuurlijke druk opvoeren in de Stadsregio en op de gemeenten om ons heen, maar ook willen wij dat het college zich alvast inzet voor lokale oplossingen, zoals 30 km op de Schelmse weg. De wethouder leek hier in de commissievergadering nog niet toe bereid, terwijl toch meerdere fracties hierop aandrongen. Gelukkig kunnen we in de raad hierover een duidelijke uitspraak van het college vragen.

Sluipverkeer
Een voorbeeld van bestuurlike samenwerking zou de de knip in de Klingelbeekseweg kunnen zijn. Met de knip kan woon- en werkverkeer van de (nieuwe) KEMA en de woonwijk in Arnhem om worden geleid naar de Utrechtseweg – wij hebben dit niet in deze MUP kunnen vinden. Volgens de wethouder zijn er alleen mondelijke afspraken hier over met gemeente Arnhem en ligt de knip in Arnhem. Navraag leert dat de "knip" nog niet in de plannen staat en bovendien geen volledig afsluiting is maar een moeilijke bocht waar auto’s toch langs kunnen… Dat vinden wij geen goede deal want als de nieuwbouw van de KEMA klaar is en de verkeersintensiteit omhoog gaat met minstens 15% dan gaan de autos dus toch weer door de bocht gewoon weer naar de Benedendorpsweg in plaats van naar de Utrechtseweg. Dat betekent meer sluip verkeer lokaal rond het Stenenkruis, Rosandeweg, de Julianaweg en de Jonkheer Nedermeijer weg. Dit is voor GroenLinks onacceptabel en in de bespreking van zowel dit uitvoeringsplan als in de plannen voor Hes-west in de gemeenteraad komen we hier zeker op terug.

Scholen
Een ander belangrijk punt in het programma gaat om veiligere wegen naar scholen en een veilige schoolomgeving. Wij zien graag een brede aanpak rond scholen waar men stapvoets moet rijden, kinderen voorrang hebben en er veiligere schoolroutes worden ingericht. Wij hebben de wethouder geattendeerd op het feit dat alle scholen ook in de schooltijd groepen kinderen veilig moeten kunnen brengen naar bijvoorbeeld het zwembad en de gymzaal en daardoor ook afhankelijk zijn van de door de gemeente veilig in te richten schoolroutes. De wethouder heeft toegezegd hiernaar bij de schooldirecteuren actief ernaar vragen. Dus ouders – spreek jullie zorg nu direkt uit naar de direkteuren.

Veiligheid
Het kruispunt Utrechtseweg en de Bennekomseweg bij Veentjesbrug komt pas na 2014 aan de beurt. Wij vinden dit ongelofelijk juist omdat de bewoners zo duidelijk hebben aangegeven dat dit een zeer onveilige en drukke plek is en juist omdat het makkelijk is om een eerste stap te zetten om het op te lossen – namelijk de snelheid van 80 naar 50 km per uur brengen. Dat er op termijn meer moet gebeuren is duidelijk, maar wij hebben de wethouder gevraagd zijn goede wil te tonen en nu al met deze kleine belangrijke stap te beginnen. De wethouder v geeft aan dat hij zal proberen in overleg met de provincie sneller te regelen. In de raadsvergadering zullen we hem een extra steuntje in de rug hiervoor geven!

Fietsverkeer
Voor de voorbereiding van het verkeersplan is een auto meting verricht. Daarin wordt duidelijk hoeveel autos en op welke routes er door gemeente Renkum gaan. Wij willen dat er ook een meting voor de fietsers komt. Dan krijgen wij duidelijkehid over het aantal fietsers die door onze gemeente dagelijks gebruik maken van de fietspaden en andere fietsroutes. Meten is weten – en dan worden de plannen beter. De wethouder heeft deze suggestie toegezegd.

In het programma wordt er veel aandacht besteed aan fietsenstallingen en dat zijn wij blij mee. Maar voordat er zomaar nieuwe stallingen worden neergezet willen wij dat er eerst wordt gekeken of er fietswrakken en weesfietsen staan in de stallingen. Als die eerst verwijderd worden, dan scheelt dat een hoop geld. De wethouder gaat kijken of hij nu al iets aan de fietsenwrakken kan doen en anders heeft hij toegezegd om terug te komen naar de raad met een voorstel om de APV te veranderen. We vragen hem in de raad alvast naar de mogelijkheden om nu al iets te doen met de wrakken en de wezen!

De raad stemt op 3 maart, niet alleen over dit uitvoeringsplan, maar ook over het plan voor de nieuwbouw van de Kema op Hes-west. En beraadslaagd ook nog eens over de geluidsschermen en de inzet van Renkum in het bestuurlijk overleg over verkeer.

 

Het GVVP en de MUP staan op www.renkum.nl