Het wetsvoorstel Natuurwet van staatssecretaris Bleker bedreigt onze mooie Renkumse omgeving. Daarom zal GroenLinks Renkum deze week via de internetconsultatie haar bezwaren duidelijk maken.

Iedereen die zijn/haar mening wil geven over deze nieuwe natuurwet kan aan denternetconsultatie meedoen. En natuurlijk kan je gebruik maken van ons voorbeeld.

Renkum is economisch afhankelijk van een gezonde natuur met een grote biodiversiteit waardoor het toerisme groeit en bloeit. Het is ons grootste bedrijventerrein, dat onze bescherming verdient.

In de nieuwe wet zullen planten en diersoorten (inclusief hun leefgebieden) alleen beschermd worden als hun soort in het voortbestaan bedreigd wordt. De beslissing of een soort te erg bedreigd wordt zal dadelijk door de provincie genomen moeten worden en niet meer op landelijk niveau. In Renkum zal dit gelden voor de kolgans of de smient in de uiterwaarden, voor de vos in de bossen en voor de egel die meer in de woonomgeving voorkomt.

De natura-2000 gebieden zullen minder goed beschermd worden (Renkums Beekdal) en 40% van de natuurmonumenten zullen hun beschermde status verliezen. De bescherming op stilte, weidsheid, donkerte en ongereptheid zullen verdwijnen. Het zal makkelijker worden om landgoederen te bebouwen, particuliere terreinen af te schermen met hekken, lawaai te maken in de uiterwaarden of de bossen en ga zo maar door.

De jacht op veel meer diersoorten zal toegestaan zijn, zonder vergunning !!

Overtredingen van de nieuwe wet zullen dadelijk meer administratief afgehandeld worden (bekeuringen e.d.) en niet meer strafrechtelijk. Dit, in combinatie met de ruimere normen, zal handhaving van de nieuwe wet moeilijker en minder effectief maken. Met als eerste slachtoffer de natuur.

Wij hebben de onderstaande reactie ingestuurd - jij mag het gebruiken als inspiriratiebron;

1. Dragen de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de huidige natuurwetgeving bij aan de balans tussen ecologie en economie?

Neen. In de Gemeente Renkum niet. De balans wordt eenzijdig verstoord ten koste van de ecologische waarden en hierdoor zal de lokale Renkumse economie nadeel ondervinden.

In onze uiterwaarden mogen voortaan ganzen zoals smienten en kolganzen afgeschoten worden. Naast het feit dat deze vogels een onverstoord leefgebied verdienen, is er veel recreatie van inwoners en bezoekers in onze uiterwaarden en dat is niet te combineren met het veelvuldig afschieten van ganzen.

Het Renkums beekdal is net voor 40 miljoen € bijna klaar om bijvoorbeeld het hert te ontvangen. Via de ecoducten ‘Jac. P. Thijse’ over de A12 en ‘Wolfhezerheide’ over de A50 kunnen herten en vele andere dier- en plantensoorten nu vanaf de Veluwe doorlopen en doorgroeien tot aan de Rijn. Het is daarmee één van de belangrijkste verbindingszones binnen de Nederlandse Ecologische Hoofdstructuur. Dit project komt als de Natuurwet wordt aangenomen onder grote druk te staan en er dreigt een risico van toenemende verstoringen in en om het gebied (en daarmee in het leefmilieu van planten en dieren). Het Renkums Beekdal is voor de gemeente Renkum niet alleen van groot belang vanwege de natuurwaarden, maar ook vanuit toeristisch en recreatief perspectief.

Dit geldt evenzeer voor de landgoederenzone die loopt van Wageningen tot Arnhem. In de gemeente Renkum zijn ongeveer 30 landgoederen en buitenplaatsen gelegen.. Het Beekdal en de landgoederenzone vormen de kern van de levendige groene schouwburg die Renkum is.

Nu genieten zowel het beekdal, als de landgoederen en de uiterwaarden nog wettelijke bescherming op basis van de huidige natuurwetgeving, maar met de nieuwe natuurwet dreigt die bescherming weg te vallen. Ook zal er dan sprake zijn van desinvestering van de middelen die aan natuurmonumenten, natura 2000 gebieden en de Ecologische Hoofd Structuur in Renkum en omliggende regio zijn besteed. De flora en fauna in deze gebieden is kwetsbaar en verdient bescherming en aandacht.

 

2. Is het voorliggende wetsvoorstel voor de praktijk duidelijk en uitvoerbaar?

Dit wetsvoorstel is niet uitvoerbaar en in strijd met Europese wetgeving en verdragen waarbij Nederland partij is, o.a. het Verdrag van Bern uit 1982. Door alleen nog die specifieke soorten te beschermen die opgenomen zijn in Europese wetgeving voor aanvullende bescherming wordt de typisch Nederlandse natuur vogelvrij verklaard. Dat heeft tevens grote effecten op de natuur in omliggende landen en in regio’s waarmee als gevolg van de natuur verbindingen zijn, bijvoorbeeld door de vogeltrek. Het is dan ook niet voor niks dat de Europese commissie het voorstel al heeft bekritiseerd.

Ook is er sprake van onuitvoerbaarheid als gevolg van de decentralisatie naar de provincies. Zij bepalen de wijze van uitvoering, maar met minder middelen en minder grondgebied waarop natuurwaarden beschermd mogen worden. Dit leidt tot versnippering en bovendien houdt natuur zich al nauwelijks aan landsgrenzen, laat staan provinciegrenzen. Daarnaast worden diverse natuurmonumenten gewoonweg opgeheven. Dat betekent dat er op die plekken een andere bestemming moet komen, of dat een gemeente met eigen middelen het monument overeind moet houden. Een onwenselijke situatie.

Tot vrijdag aanstaande, 18 november kan er gereageerd worden op het wetsvoorstel.
Je kunt reageren via deze link