Vandaag zei de Renkumse raad in grote meerderheid JA tegen onze motie Groenberaad. Wat betekent dat?
Dat een groep deskundige inwoners op het gebied van ecologie en biodiversiteit de gemeente gaat adviseren, om samen te werken aan de verbetering van biodiversiteit in Renkum. Een mooi resultaat!

Sophie Engelsma introduceerde de motie: "De gemeente zet steeds meer in op het verhogen van de biodiversiteit van de openbare ruimte door bijvoorbeeld koolmees-nestkasten in te zetten om de eikenprocessierups te bestrijden, maar biodiversiteit gaat nog veel verder. Het gaat over de samenhang van leven. Welke planten zet je langs de waterkant, wat maai of snoei je en wanneer doe je dat, welke diersoorten leven ergens en wat hebben die nodig?

Die kennis, daar hebben we ecologen voor nodig, biologen, mensen met een achtergrond in natuur en die weten hoe ecosystemen in elkaar steken. Gelukkig telt gemeente Renkum veel deskundigen op dit gebied onder haar inwoners. En vaak willen ze hun deskundigheid graag inzetten in hun eigen omgeving.

Het overgrote deel van de raad is tot de conclusie gekomen dat we de expertise van onze inwoners op dit onderwerp niet links moeten laten liggen, zeker niet nu de omgevingsvisie vorm begint te krijgen. Daarom doet GroenLinks het voorstel een Groenberaad op te richten. Een denktank of adviesgroep van deskundige inwoners, die de gemeente ondersteunen en adviseren bij het versterken en in stand houden van de biodiversiteit van het openbaar groen binnen en buiten de bebouwde kom. Zij kunnen ook in de totstandkoming van de Omgevingsvisie een belangrijke rol spelen.

Wij rekenen erop dat biodiversiteit zo een wezenlijk onderdeel wordt van het groenbeheer en de omgevingsvisie in deze gemeente, waarin natuurwaarden in belangrijke mate het gezicht van de gemeente bepalen."