Op 15 april 2010 heeft GroenLinks vragen gesteld over het (mogelijke) aanwijzen van station Oosterbeek als kopstation voor alle treinverkeer van en naar Utrecht CS in juli en augustus 2010 i.v.m. de werkzaamheden aan het spoor rond Arnhem.



Vanuit de media hebben wij inmiddels begrepen dat de NS hoogstwaarschijnlijk zal kiezen voor Ede-Wageningen als kopstation. Daarmee vervallen uiteraard onze vragen die direct betrekking hadden op station Oosterbeek, maar er blijven een aantal vragen over waarop wij graag een antwoord van het college willen hebben. Wij zouden graag een antwoord op deze vragen willen hebben voor de vergadering van Commissie Bedrijvigheid op 19 mei 2010.

Daarom hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Wanneer verwacht het college duidelijkheid van de NS over de keuze voor Ede-Wageningen als tijdelijk kopstation? Wat GroenLinks betreft is het van groot belang dat de stoptrein Ede-Wageningen – Oosterbeek tijdens de werkzaamheden gewoon blijft rijden volgens de geldende dienstregeling. Is het college dat met ons eens? Zo ja, wordt hierop aangedrongen bij de NS? Worden er indien de stoptrein gedurende de werkzaamheden niet zal rijden bussen ingezet door de NS? Zo nee, hoe wordt voorkomen dat er een toename van het sluipverkeer zal plaatsvinden tussen Ede-Wageningen, de gemeente Renkum en Arnhem?

2. De keuze voor Ede-Wageningen als tijdelijk kopstation betekent de behoefte aan intensief busvervoer tussen Ede en Arnhem. Ziet het college hier kansen voor het versneld doortrekken van de Valleilijn (busverbinding) van Ede via Wageningen naar Arnhem? Zo ja, wordt hierop ook geanticipeerd tijdens bestuurlijk overleg met de andere betrokken gemeenten en de NS?

Burgemeester en wethouders hebben geantwoord. Kort door de bocht gezegd vinden ze dat ze niets willen ondernemen op dit punt en verder gewoon achterover leunen (BS).