Elk jaar rond Wereldmilieudag reikt GroenLinks in veel gemeenten lintjes uit. Groene lintjes voor mensen of organisaties die een bijzondere bijdrage leveren op het gebied van natuur of duurzaamheid, en in Renkum ook een rood lintje voor mooie initiatieven op sociaal of cultureel gebied. Dit jaar gaat de eer naar Scarabee, een organisatie die kunstprojecten organiseert, en de Japanse Duizendknoopbrigade, vrijwilligers die zich inzetten om te sterk woekerende plant onder controle te krijgen.

Scarabee
We hebben het al vaak gezegd: Kunst verrijkt de samenleving. Daarom zijn we zo blij met een stichting als Scarabee, met Lotte Menkman en Henk Meutgeert en hun bruisende inzet voor projecten die kunst toegankelijk en beleefbaar maken. Daarom kregen zij dit jaar uit handen van het bestuur van GroenLinks Renkum het Roodgroene lintje.

Scarabee is een hechte groep die met heel veel positivisme enthousiasmeert, samenhang laat zien tussen de geschiedenis van onze dorpen en de ontwikkelingen van nu. Tussen nieuwe inspiratie en oeroude inspiratie uit ons landschap. Die hun werkterrein laagdrempelig en toegankelijk maken en zorgen dat kunst ons prikkelt, beweegt en bereikt. Een onmisbare functie in een kunstenaarsgemeente.

Japanse Duizendknoopbrigade
Precies een jaar geleden namen Henny Tax, Cees Kwakernaak, Albert Smit en Simone Saarloos het initiatief voor de Japanse Duizendknoopbrigade. Een groep vrijwilligers die met regelmaat deze hardnekkige plant uit de grond haalt zodat het niet voort woekert. Op één van de 250 (!) plekken in onze gemeente waar de Japanse Duizendknoop voorkomt was een groep vanmorgen aan het werk, met hulp van kersverse wethouder groen Joa Maouche, toen afdelingsvoorzitter Monique van Gerwen ze verraste met het nieuws dat zij een Groenrood Lintje verdienen.

Tien centimeter per dag groeit een Japanse Duizendknoop, vertelt initiatiefnemer Henny Tax, nadat hij van de verrassing bekomen is. Albert Smit laat zien hoe lang de wortel van een relatief klein plantje is. Als je niets doet tegen deze woekerende plant, neemt hij de grond volledig over en verstikt al het andere dat er groeit. Daarnaast tast hij funderingen van gebouwen en de riolering aan. Het uitroeien is bijzonder moeilijk, daar wordt in heel Nederland mee geworsteld. Renkum experimenteert onder andere met de inzet van Bonte Bentheimervarkens, die de plant eten.

Als je Japanse Duizendknoop in de tuin hebt, trek het uit de grond als het nog klein is en neem zoveel mogelijk wortel mee. In gemeente Renkum mag je de planten in de groene kliko gooien, want bij de verwerking van ons gft-afval wordt voldoende hitte gebruikt om de plant helemaal dood te maken. In andere gemeenten geldt dat soms niet. Meer tips over de bestrijding, mogelijkheid om locaties te melden en informatie over de Japanse Duizendknoopbrigade: klik hier.