GroenLinks Renkum heeft in de gemeenteraad vragen gesteld over plannen om de IJssellijn te gaan gebruiken voor goederenvervoer. De provincies Gelderland en Overijssel lijken zich al akkoord te hebben verklaard met 100 treinen extra per dag, met een lengte van 700 meter per trein, die kan uitgroeien tot een kilometer per trein, en in 30 tot 40% van de gevallen beladen met gevaarlijke stoffen. Het gaat om het tracé Arnhem – Deventer. In principe als aansluiting op de Betuwelijn. En dat betekent dat er langs onze gemeenterand in Oosterbeek 70 km trein per dag, ofwel 4 à 5 extra treinen per uur langs gaan komen. GroenLinks vindt dit een onzalig en ondoordacht idee.
In de afgelopen 4 jaar heeft de gemeente veel goede plannen kunnen realiseren volgens GroenLinks lijsttrekker Monique van Gerwen: “De stations Wolfheze en Oosterbeek zijn open gebleven en er zijn plannen voor een nieuw station op Arnhems Buiten, ofwel Oosterbeek-Oost. De geluidswering op de brug is met veel steun van bewoners afgerond. We hebben een goed "Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan" gemaakt met veel aandacht voor openbaar vervoer en met veel inbreng van inwoners. Samen met de gemeente Arnhem zijn de plannen voor de inrichting van Arnhems Buiten, het grote Kematerrein klaar en daar hoort een station Oosterbeek-Oost (of Arnhem-West) bij. Ook werken we samen met de provincie Gelderland om mogelijkheden te vinden voor de doortrekking van de (trein-)valleilijn van Ede naar Arnhem. Met Connexxion en de gemeenten Wageningen en Arnhem zoeken we naar mogelijkhedenvoor de (bus)Valleilijn van Wageningen via onze gemeente naar Arnhem te laten gaan”
De precieze details van de plannen kennen we hier in Renkum nog niet. En dat is een tweede kritiekpunt vanuit GroenLinks Renkum. Naast meer vervoer over de spoorbrug kan het dus ook een flinke verhoging langs de dorpen Wolfheze en Oosterbeek gaan betekenen. Dat vinden we net zo zorgelijk als dat alles over de brug zou gaan.
Naar aanleiding van deze nieuwe Haagse plannen maakt GroenLinks Renkum zich op met name op de volgende punten zorgen:· de geluidswering en sterkte van de brug,
· overlast voor de omwonenden: trillingen en geluid
· sterk toenemende risico’s door vervoer van gevaarlijke stoffen
· lastiger te realiseren treinstation aan de oostrand van Oosterbeek
· extra druk en gevaar op de kruising met het spoorverkeer vanaf Utrecht
· meer druk op de stoptrein Ede-Arnhem en dus op de stations van Wolfheze en Oosterbeek.
Het overleg over goederenvervoer door onze gemeente mag niet alleen via provincie en stadsregio met het kabinet worden gevoerd. Het college heeft beloofd om ons er verder over te informeren, want ook zij waren er pas onlangs van op de hoogte. Wij willen er overal aandacht voor vragen, zowel bij de provincie als de stadsregio (die deze week in ons gemeentehuis vergadert), En bij de Tweede Kamer en de minister van Verkeer & Waterstaat. Zomaar 100 extra treinen extra terwijl de Betuwelijn nog nauwelijks begint te lopen is voor GroenLinks Renkum een onzalig idee.