Op maandag 4 oktober organiseerde de Klimaatwerkgroep van GroenLinks Renkum een openbare avond over zonne-energie in Oosterbeek. De aftrap voor de avond werd gegeven door GroenLinks raadslid Charlotte de Roo, die het programma kort introduceerde. Ook gaf zij aan dat de Klimaatwerkgroep uiteraard breder kijkt dan alleen naar zonne-energie, maar dat dit wel een interessant onderwerp was voor een eerste thema-avond.

Waarom dat zo was bleek zonneklaar uit de tweede presentatie van Thijs de la Court, GroenLinks wethouder in Lochem. In Lochem gaan de inwoners gezamenlijk hun eigen zonne-energie opwekken. Hiervoor richten ze een lokale coöperatieve vereniging op waarvan alle inwoners lid kunnen worden. Van deze coöperatieve vereniging nemen ze zonnestroom af. De winst die gemaakt wordt met de verkoop van de electriciteit vloeit vervolgens deels terug naar de leden, maar een ander deel wordt gebruikt voor duurzame investeringen in de lokale omgeving (inrichting dorpsplein, verduurzaming zwembad). De gemeente faciliteert het proces en staat garant voor de investeringen, maar de inwoners van Lochem staan aan het roer. Een inspirerend verhaal dat veel verder gaat dan alleen energie opwekken!

De derde spreker was Michiel de Jong van de Stroomplantage (www.stroomplantage.nl) in Velp. De Stroomplantage wil dat het installeren van zonnepanelen even normaal wordt als het installeren van een combiketel. De presentatie maakte duidelijk waar de kansen en bedreigingen voor zonne-energie liggen. Michiel had nagerekend wat het op zou leveren om het fraaie zuid dak van de Bieb in Oosterbeek vol te leggen met zonnepanelen. Omdat een aantal factoren niet bekend zijn (bv de huidige elektriciteitsverbruik van de Bieb) moest Michiel een inschatting doen. Hieruit bleek dat de Bieb met de huidige stroomprijzen in de eerste jaar al quite zou spelen, uitgaande van een rente van 3% en gelijkblijvende energieprijzen. In elk geval waard om mee verder te gaan!

GroenLinks Afdelingsvoorzitter Frans Beurskens sloot de avond af met een korte presentatie over ICT en klimaat. Vanuit zijn werk als adviseur op gebied van duurzaamheid kon hij laten zien dat er al veel bedrijven zijn die serieus werk maken van duurzame ontwikkeling en vermindering van CO2 uitstoot. Eerste stap is wel dat je moet weten wat je huidige uitstoot is, anders weet je ook niet hoeveel je bespaart (meten is weten).

Een mooie eerste stap voor de gemeente Renkum? En dan maar eens naar Lochem voor een portie zonnige inspiratie!