Teleurstellend, dat iedereen zijn handen aftrekt van de Heelsums Beekdal. In beleidsvisies van provincie en gemeente wordt het Heelsums Beekdal in de toekomst natuur om de ecologische verbinding tussen Veluwe en de Rijnvallei compleet te maken. En dat is nog steeds de bedoeling, zegt de provincie, maar het is niet belangrijk genoeg om de volgende 10 jaar iets aan te doen. Loonbedrijf Gerritsen ligt midden in het natuurgebied Heelsums Beekdal.

De gemeenteraad stelde in september het bestemmingsplan vast om de huidige gedoogde situatie bij Gerritsen te legaliseren. Daarbij veranderde de bestemming van verschillende grondstukken van natuur naar agrarisch. GroenLinks was de enige partij in de raad die hier kritiek op had. En visie voer je uit door kleine stappen vooruit te nemen, niet achteruit. Wij willen zowel de natuur als de ondernemer ruimte geven en pleiten daarom voor verplaatsing van het bedrijf. De provincie heeft haar pogingen om het bedrijf te verplaatsen opgegeven, en uit antwoorden op vragen van de Gelderse GroenLinksfractie is de Staten voorlopig niet van plan deze te hervatten.

Na meerdere bedrijfsbezoeken, overleg met de eigenaar en alle andere partijen, hebben wij een amendement op het voorstel ingediend. De helft van de gebieden die van bestemming 'natuur' naar bestemming 'agrarisch' zouden gaan, worden namelijk gebruikt als grasland om dieren op te laten lopen. Hiervoor zou de bestemming 'natuur met extensief agrarisch gebruik' volstaan. Er mag dan geen maïs geteeld worden, bijvoorbeeld, met de bijbehorende bestrijdingsmiddelen en bemesting.
De heer Gerritsen heeft geen plannen of wens om dit stuk anders te gaan gebruiken en ging akkoord met de wijziging. Met de steun van de heer Gerritsen heeft de wethouder het amendement overgenomen, en kon de raad het gewijzigde bestemmingsplan aannemen. In een teleurstellende ontwikkeling, is hier een klein stukje gewonnen voor natuur en landschap.

De kwetsbare natuur in het Heelsums Beekdal is belangrijk. GroenLinks zal actief blijven zoeken naar kansen om te kijken hoe de natuur hier op termijn verder verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld door het bedrijf alsnog verplaatst te krijgen. Dit is in het belang van natuur en bedrijf. Wij zien ons amendement als een kleine stap in de goede richting en stemden daarom in met het voorstel. Wij houden onze visie voor de lange termijn en zien dat graag gebeuren in kleine stappen vooruit!