De stuw bij Driel wordt gerenoveerd. Rijkswaterstaat heeft besloten het stuweiland, waarvan de toegang in Heveadorp ligt, af te sluiten voor publiek. Zeven lokale organisaties pleiten voor het toegankelijk houden van het stuweiland, omdat zij kansen zien voor natuur, recreatie en kunst. GroenLinks vraagt samen met andere partijen aan het college of zij bekend zijn met de ideeën van deze clubs en hun plannen wil ondersteunen.

Zeven organisaties hebben de krachten gebundeld. IVN Zuidwest Veluwezoom, Stichting Heveahaven, Bewonersvereniging Heveadorp, Stichting Renkums Beekdal, Stichting Vijf dorpen in het groen, Stichting Heveadorp Energie Initiatief en Scarabee, stichting voor kunst en landschap hebben samen een brief geschreven aan de gemeentes Renkum en Overbetuwe. Zij vragen de colleges om bij Rijkswaterstaat te pleiten voor het open houden van het stuweiland.

Uit de brief:

Wij zijn als maatschappelijke organisaties van mening dat een blijvende toegankelijkheid van groot belang is zowel met het oog op de natuurwaarde, de cultuurhistorische waarde als de recreatiewaarde. Bovendien zien wij reële mogelijkheden om deze waarden te vergroten wanneer het stuweiland toegankelijk blijft.

Wij stelden het college een aantal vragen om het doel van de briefschrijvers te ondersteunen:

1. Is het college bekend met de ideeen van de bovengenoemde organisaties en Rijkswaterstaat?
  2. Is het college ook van mening dat een uitwerking van de ideeen van de initatiefnemers de moeite waard is, en bij een succes, een mooie aanvulling is op de doelstelling van de gemeente Renkum om haar verbondenheid met de rivier te vergroten?
  3. Is het college bereidt om het initatief van de betrokken partijen te faciliteren en daartoe, in overleg met de gemeente Overbetuwe, zo spoedig mogelijk een overleg aan te gaan met Rijkswaterstaat om op bestuurlijk niveau te bespreken wat de (on)mogelijkheden zijn voor het verder ontwikkelingen van deze ideeen? En daarbij zonodig ook afspraken te maken over de kaders van deze nieuwe ontwikkelingen?