De komende 2,5 jaar worden in onze gemeente alle lantaarnpalen vervangen. Er komt overal duurzame LED-verlichting. Toch blijft het jaarlijkse budget voor openbare verlichting gelijk.

Verduurzamen en bezuinigen, daarvan denk je niet vaak dat het goed samen kan gaan. Toch heeft GroenLinks wethouder Joa Maouche het voor elkaar gekregen. Gemeente Renkum gaat haar openbare verlichting aanpakken. Er zijn veel lantaarnpalen en lampen aan vervanging toe en door het op een slimme manier te vervangen gaat het innovatiever en bovenal duurzamer worden. Zo gaan we over op LED verlichting, wat een stuk energiezuiniger is. Zo verdienen we de investering in nieuwe lampen terug doordat we 50% besparen op de energiekosten. Daarnaast wordt het plaatsen, onderhoud, en de vervanging van materiaal belegd bij dezelfde partij, wat een stimulans is om producten te leveren die zo lang mogelijk mee gaan. Als derde wordt een deel van de lantaarnpalen geschikt gemaakt voor andere toepassingen, zoals fijnstofmeters of laadpalen.

Natuurlijk kan dit concept op andere plekken ook worden toegepast, denk bijvoorbeeld aan alle mogelijkheden die zich voordoen in een gemiddeld huis. Door apparaten te vervangen voor duurzamere varianten kunt u uw energie- en waterrekening verkleinen. Deze week is de week van het klimaat, er worden activiteiten georganiseerd om inzicht te geven in de duurzame mogelijkheden voor de inwoner en de gemeente. U vindt deze activiteiten en meer op de site renkumverduurzaamtsamen.nl.