Waar word je gelukkig van? En wat wil je veranderen? Inwoners beantwoordden deze vragen en inspireerden daarmee het programma van GroenLinks. We delen deze inspirerende verhalen graag met jullie.

Waar word je gelukkig van?

Van het schijnen van de zon. Dat levert een heerlijke temperatuur, ik houd van de warmte, en het levert met mijn 16 zonnepanelen bovendien ook nog geld op en het bespaart CO2 wat weer goed is voor mijn (klein)kinderen.

Ik word nog extra gelukkig als ik merk dat veel van mijn dorpsgenoten en anderen mee gaan doen. Meer dan 35 woningen in Heveadorp en daarbuiten hebben binnen het project HEI al zonnepanelen laten installeren.
Bij meer dan 25 woningen zijn extra warmte-isolerende maatregelen hebben aangebracht; vloer-, gevel- en/of dakisolatie, nieuwe kozijnen met extra isolerend glas en het vervangen van oude slechte schuifpuien.

Ons initiatief richtte zich in eerste instantie op Heveadorp. Inmiddels zijn wij bezig van Rheden tot Rhenen. En als het project van de watermolen gaat slagen wordt dit nog uitgebreid met Heteren, Driel, Elst en delen van Arnhem.

Wat wil je veranderen?

Het gebruik van fossiele brandstoffen. In huis, in het verkeer en bij de industrie. Dat vraagt om innovatie en toepassing waarbij de (lokale) overheid een stimulerende rol moet aannemen.

Op dit moment loopt er onderzoek naar de haalbaarheid van een goede exploitatie van een watermolen bij de stuw in Driel/Heveadorp. Daarbij wordt samengewerkt met RWS en de provincie Gelderland. Het initiatief wordt moreel ondersteund door de gemeente Renkum. Blijkt er een positieve business case te zijn, dan kan er wellicht voor meer dan 1.000 gezinnen stroom worden opgewekt.

Eind van deze zomer is een project gestart waarin we de mogelijkheden onderzoeken om in een bestaande woning het gas af te koppelen en daar toch comfortabel en tegen een redelijk prijs te kunnen wonen. Het resultaat moet zijn: een compleet overzicht van wat er nodig en mogelijk is aan bouwkundige aanpassing, installatievoorzieningen, kosten en opbrengsten.

En als we toch bij de rivier bezig zijn: Samen een partner uit Arnhem ben ik Walvoorzieningen Nederland gestart. Doel hiervan is het op een duurzame wijze leveren van nutsvoorzieningen aan afgemeerde schepen, zoals de cruiseschepen die voor onderhoud in de Nieuwe Haven in Arnhem liggen. Dit wordt opgezet binnen project Clean Mobile Energy van het Interreg NoordWestEuropa.

Dit is Renkum. Dit is onze toekomst. Afspelen op YouTube