Vanuit de media heeft GroenLinks Renkum vernomen dat tijdens de werkzaamheden aan het station van Arnhem, Oosterbeek tijdelijk als kopstation zal fungeren voor alle treinen van en naar Utrecht CS. GroenLinks is geschrokken dat dit zonder overleg met de gemeente Renkum blijkt te zijn gegaan. We hebben begrepen dat er pas in de 2de helft van april overleg plaats gaat vinden met ProRail en de gemeente Arnhem en Stadsregio. Daarom hebben we de volgende vragen:

Welke omvang van treinverkeer en welke overlast wordt er verwacht op en in de omgeving van station Oosterbeek gedurende de tijd dat het als kopstation van Arnhem dienst doet?

GroenLinks heeft begrepen dat het college busvervoer alleen wil toestaan als dat via de Amsterdamseweg naar Arnhem gaat. Wij denken ook dat een route door Oosterbeek ondenkbaar is. Daarom willen we weten welke voorwaarden het college stelt aan de wijze waarop ProRail en NS de verkeersafwikkeling met bussen gaat realiseren voor treinreizigers uit / naar de richting Utrecht van / naar Arnhem en (Nijmegen, Tiel) tijdelijk kopstation Arnhem-Zuid.

Veel reizigers zullen zelf een oplossing bedenken en dat kan betekenen dat men de auto in Oosterbeek in woonwijken neer gaat zetten. Daarom willen we weten welke oplossing ProRail en NS gaan zoeken voor het te verwachten parkeerprobleem en welke voorwaarden stelt het college daaraan?

Risico van de door ProRail bedachte oplossing is dat het gewone treinverkeer en dus bereik van Oosterbeek en Wolfheze per trein in de knel komt. GroenLinks wil weten op welke wijze wordt gerealiseerd dat op de stations Oosterbeek en Wolfheze dezelfde in- en uitstapmogelijkheden blijven als in de huidige dienstregeling van de stoptrein tussen Arnhem en Ede-Wageningen.

Welke maatregelen worden genomen om het station Oosterbeek beter toegankelijk te maken voor mensen met een lichamelijke beperking? Hoe wil het college zorgen dat deze maatregelen gerealiseerd worden en daarna definitief op station Oosterbeek kunnen blijven?

 

Antwoord krijgen we binnen maximaal dertig dagen. We zullen ze hier publiceren.

Vrijdag 23 april
Blijkbaar, volgens lokale media, hebben de vragen iets losgemaakt. NS en Prorail hebben besloten dat niet station Oosterbeek, maar station Ede-Wageningen als kopstation gaat fungeren. Van en naar de stations Wolfheze en Oosterbeek blijven de treinen rijden of er komen pendelbussen. Nu nog even wachten op de officiële reactie van de burgemeester en de wethouders.

Woensdag 28 april
Ajeblieft, dankje wel. De vragen zijn volgens het antwoord van B&W niet meer aan de orde. Of er in die periode nog treinen in Oosterbeek en Wolfheze stoppen, daarvoor houden ze een slag om de arm - is blijkbaar niet interessant. Ter zijner tijd geven we wel de telefoonmummers van de wethouders door, kun je 's morgens gewoon zelf bellen of en hoe laat de trein komt.