Wie in de schulden is geraakt, kan bij de gemeente terecht voor ondersteuning. Bijvoorbeeld hulp bij het ordenen van de administratie of een schuldsaneringstraject. Vorige periode pleitte Charlotte de Roo ervoor om gezinnen met kinderen prioriteit te geven in deze ondersteuning. Daarvoor was toen geen meerderheid in de raad. De gevolgen van opgroeien in armoede werken lang door, en kinderen mogen niet de dupe worden van financiële problemen. Daarom heeft dit college in het coalitieakkoord opgenomen dat gezinnen met kinderen prioriteit krijgen.

In commissie Inwoners concludeerde raadslid Eveline Vink dat het systeem niet werkt. De overheid verstrekt een bijstandsuitkering die onder het armoedeniveau is, het Rijk stelt een fiks eigen risico op zorgkosten vast. Vervolgens moeten gemeentes de grootste gaten dichten met minimabeleid. Dat is een recept om mensen in de problemen te helpen.

Lokaal kunnen wij dit systeem niet veranderen. Wel geven we in de nieuwe verordening Schulddienstverlening prioriteit aan jongeren en gezinnen met kinderen. Er wordt daarnaast stevig ingezet op preventie en vroegsignalering. GroenLinks is blij met deze verbeteringen in de schulddienstverlening.