Veilig en vlot kunnen fietsen is altijd een belangrijk thema voor GroenLinks. Bij de Bokkedijk in Renkum lijkt de huidige situatie verre van ideaal, doordat vrachtverkeer bij de tweede ingang van Parenco een blokkade vormt. Reden voor Charlotte de Roo om vragen te stellen hierover.
Extra vrachtauto-activiteit zorgde voor overlast bij Parenco bij de hoofdingang aan Veerweg 1. Dit jaar is de ingang bij de Bokkedijk anders ingericht en in gebruik genomen als tweede ingang voor vrachtverkeer. Deze ingang heeft een schuifhek en een drempel. De vrachtauto’s hebben bijna altijd een aanhanger en zijn dus lang. De Rijksweg N225 is, vooral in de spits, een drukke route. Er mag 80 km/u gereden worden. Op een paar meter van het schuifhek ligt het fietspad. Dit is een veelgebruikte fietsroute voor werkverkeer tussen Wageningen en Arnhem.
Wij hebben in dit verband de volgende vragen:
- Bij de nieuwe ingang staan tijdens spitsuren vaak files van vrachtverkeer, door de combinatie van het schuifhek met vlak daarna de drempel. Waarom is er gekozen voor deze inrichting? Is er na de in gebruikname van deze inrit gekeken welke invloed dit heeft op het verkeer ‘s ochtends en eind van de middag op de N225? Wat was daarvan de uitkomst? Als er geen geen onderzoek is verricht, gaat dat alsnog gebeuren? Indien u dit niet van plan bent, waarom niet? Waarom is er niet gekozen op de terrein van Parenco een rondweg te maken zodat alle vrachtveerkeer via de hoofdingang binnen kunnen komen?
- Fietsers aan de zuidzijde van de weg moeten vaak zigzaggen tussen vrachtauto’s, de drempel achter het schuifhek zorgt voor een soort stop en go verkeer. Daarna wordt er dan vaak extra gas geven om de drempel te nemen. Dit leidt tot onveilige situaties. Welke maatregelen kunnen er op korte termijn genomen voor fietsers die dit kruispunt moeten passeren?
- Op welke manier is er bij de nieuwe inrichting bij de Bokkedijk alvast rekening gehouden met de aanleg van de snelfietsroute? Is het de bedoeling dat de route wordt gelegd aan de zuidkant of de noordkant van de weg?
- Wanneer wordt het snelfietspad op dit stuk bij de Bokkedijk aangelegd?
- Omwonenden geven het signaal door dat chauffeurs regelmatig per abuis de verkeerde ingang nemen. Dat levert de onwenselijke situatie op dat er gekeerd moet worden op de Bokkedijk, soms terwijl er een andere vrachtwagen achter staat te wachten. Mogelijke reden voor de verwarring is het bedrijfsbord bij de ingang. Is er contact met Parenco geweest over aanpassing van de bewegwijzering? Is het college bereid hierover (opnieuw) in gesprek te gaan en Parenco te vragen om duidelijke borden die de verschillende ingangen markeren?
Wij houden jullie op de hoogte over dit onderwerp wanneer de antwoorden binnenkomen.