Het lijkt wel een toverwoord: burgerparticipatie. Iedereen spreekt over hoe de burger meer moet doen in de samenleving en de gemeente daardoor taken kan loslaten. Bij GroenLinks willen we het andersom: overheidsparticipatie. Inwoners zitten namelijk vol goede ideeën en een heleboel mensen zijn actief in de buurt of hun woonplaats. De gemeente moet die initiatieven ondersteunen.
Want de beste plannen worden niet bedacht aan vergadertafels, maar komen van onderop, uit de inwoners zelf. Daarom is er in gemeente Renkum nu subsidie voor de plannen van inwoners en verenigingen.

Het college heeft in een persbericht laten weten dat er voor 2015 ruim 35.000 euro vrijgemaakt is voor ondersteuning van burgerinitiatieven. Het is wel de bedoeling dat de initiatieven passen bij de visie die we voor deze vier jaar gekozen hebben.

Dat betekent dat er ruimte is voor plannen die biodiversiteit bevorderen, kinderen uit arme gezinnen ondersteunen, deelnemen aan de samenleving bevorderen, het groen in de gemeente aantrekkelijker maken, de culturele en ecologische waarde van landgoederen vergroten, afvalscheiding verbeteren, mantelzorgers ondersteunen, het toerisme versterken en nog veel, veel meer.

Lees meer in dit artikel van De Gelderlander. Op de pagina van de gemeente Renkum vind je een formulier waarmee je een eenmalige subsidieaanvraag kunt indienen.