Klimaataanpak
Fractievoorzitter Eveline Vink: "De leiders van de wereld zijn op dit moment bij elkaar in Glasgow om over het klimaat te praten. Er is steeds meer overeenstemming over de doelen, maar het ontbreekt vaak nog aan concrete maatregelen om die te halen. ‘Turn ambition into action’ is dan ook een van de opdrachten in Glasgow. Dit geldt ook voor Renkum."

Het budget dat voor 2022 voor klimaat begroot was, werd gebaseerd op de Rijksbijdrage. GroenLinks vindt het fundamenteel verkeerd om de aanpak van klimaat te 'temporiseren', er is simpelweg te weinig tijd om langzaam te gaan. Daarom maakte raadslid Sophie Engelsma een amendement om het budget voor 2022 met € 53.000 op te hogen. Mogelijk volgt er in december nog extra geld vanuit het Rijk voor klimaat, dat komt hier dan bovenop. Met steun van VVD en D66 werd het amendement aangenomen.

Energiearmoede
In dezelfde vergadering besprak de raad de motie Energiearmoede, ingediend door PvdA-collega Rita Weeda in samenwerking met GroenLinks. Raadslid Sophie Engelsma: "De huishoudens met lage inkomens of mensen in huurhuizen zijn niet allemaal in staat om verduurzamende maatregelen aan te brengen aan hun huis. Zo kan het gebeuren dat voor deze mensen de energierekening komende winter een goede 20% van hun inkomen opslokt."

GroenLinks vroeg om acute financiële hulp voor mensen die in de knel komen, actieve ondersteuning bij isolerende maatregelen en harde afspraken met de woningcorporatie over verduurzaming van huurhuizen.
De motie Offensief tegen energiearmoede werd unaniem aangenomen.