Verouderde bedrijventerreinen moeten gesaneerd worden, en de vele verschillende terreinen in onze gemeente kunnen samengevoegd worden op enkele plekken. Zo voorkom je halflege terreinen, verzamel je zware industrie op zo weinig mogelijk locaties en kun je de overige ruimte anders bestemmen. In het bestemmingsplan Veentjesbrug wordt ons gevraagd de gebieden met bestemming zware industrie uit te breiden, en andere gebieden een zwaardere bestemming te geven. Henk Boon verwoordde de kritische kijk van GroenLinks op dit voorstel.

"In een vorige periode heeft GroenLinks schoorvoetend ingestemd met een voorloper van dit plan. Dat was specifiek om de bedrijven Jansen Recycling en Bouwman een plek te geven binnen onze gemeente om industrieterrein Klingelbeek op te kunnen heffen. En dat Jansen en Bouwman weg moeten op de Klingelbeek is evident: zulke bedrijven passen niet langs een snelfietsroute! Vrachtverkeer dat raast langs de fietsers kan geen snelfietsroute zijn.

En deze zaken geven bij ons een aantal vragen:

• Hoe ziet u op dit moment de relatie tussen de verplaatsing van Jansen en Bouwman en de snelfietsroute?
  • Kunt u garanderen dat Jansen en Bouwman naar Veentjesbrug komen? En zo ja, wanneer komen ze? Of: hoe lang kunt u het reserveren voor hen?
  • Kunt u garanderen dat er geen andere, extra bedrijven komen? Als die er wel komen, waar gaan Jansen en Bouwman dan heen?
  • Ziet u mogelijkheden voor het bedrijf op het Parenco bedrijventerrein?

GroenLinks ziet het als volgt: om het bedrijventerrein Klingelbeekseweg op te heffen en Jansen en Bouwman naar Veentjesbrug te brengen zou Veentjesbrug uitgebreid mogen worden. Maar, nu zij niet lijken te gaan komen, zien wij geen toegevoegde waarde in het uitbreiden en het verzwaren van Veentjesbrug."

De wethouder ziet geen koppeling tussen Klingelbeek en Veentjesbrug. En daarom is voor GroenLinks de noodzaak van de uitbreiding allesbehalve helder. Elders in de gemeente staan nog bedrijfsterreinen met bestemming 'zware industrie' leeg. Voor de raadsvergadering zullen wij in de fractie alle aspecten van het gevraagde besluit nogmaals zorgvuldig afwegen.