Wat willen wij voor Renkum de komende jaren? GroenLinks ziet uitdagingen en mogelijkheden. Stevig personeelsbeleid en veel samenwerken met andere gemeentes is nodig om financieel gezond te blijven.
Lees hier enkele van onze speerpunten voor de lange termijn. Een groeiende groep mensen is afhankelijk van de bijstand, wat kunnen we hieraan doen en hoe gaan we ermee om? Waardevolle groene plekken vragen om een goede inrichting om toegankelijk en beleefbaar te zijn. Er moet ook aandacht zijn voor hoe de gemeente met initiatiefnemers van een bouwproject en de omwonenden omgaat. Gelijkwaardigheid is een sleutelwoord.

In de politiek heb je visie voor de lange termijn nodig. Elk jaar bespreekt de gemeenteraad met Meerjarenbeleidsplan om die richting voor de lange termijn te bespreken. In de Voorjaarsnota wordt de financiële tussenstand bekeken. De spreektijd is beperkt, dus we kiezen een selectie van onderwerpen om aan te kaarten. Dit bericht is een weerslag van de bijdrage van Charlotte de Roo aan de bespreking van die stukken in de raad van 28 juni 2017.

Verandering
Het laatste Meerjarenbeleidsplan van deze coalitie. Wij hebben ingezet op verandering. Zowel binnenhuis als buitenhuis. En die veranderingen moeten doorgaan als aan ons ligt. Plannen van groepen actieve inwoners zoals het Centrumplan van Doorwerth nemen we serieus. Daar moeten we mee doorgaan. Evaluatie van het proces is wel belangrijk.

Bijstand
Een uitdaging is de groeiende groep mensen in de bijstand. Het grootste probleem is niet dat dit de gemeente geld kost! Maar, dat mensen in armoede leven omdat het bijstandsniveau onder de armoede grens is. En dat de huidige wet mensen niet vertrouwt, maar wantrouwt. Mensen die langdurig in de bijstand zitten hebben veel minder kans op werk. Preventieve maatregelen zijn  effectief. Een voorbeeld is het Vierbeekcollege waar jonge mensen proactief door de gemeente worden begeleid om te voorkomen dat ze in de bijstand terecht komen. Dit succes heeft ons geïnspireerd. Daarom hebben wij een motie voorbereid. De motie is bedoeld om het college te steunen in haar preventieve aanpak, want daar liggen de kansen.

Groene oases
GroenLinks hecht aan de bijzondere natuur en het fraaie landschap. We moeten niet de laatste open groene stukken en stukjes van onze gemeente volbouwen. Het maisveld bij Mariendael in Oosterbeek, het erosiedal in Heelsum zijn voorbeelden, waar het net goed ging. We moeten deze kleine stukjes natuur mooi inrichten. We wonen in een groene oase en dat wil GroenLinks zou houden.

Gelijkwaardigheid
Onze fractie merkt dat er onvrede is bij inwoners over RO projecten. Met name over het proces. Vooral als projectontwikkelaars draagvlak verwerven voor hun project. Omwonenden voelen zich onder druk gezet en weten niet wat ze kunnen doen. Met de nieuwe omgevingswet zal dit niet makkelijker worden. Hoe zorgen we ervoor dat alle inwoners gelijkwaardig zijn voor de gemeente? Niet alleen de initiatiefnemers moeten ruimte en ondersteuning krijgen van de gemeente, maar ook de mensen in de directe omgeving! Een omstreden project tast de sociale cohesie van een buurt aan. Welke rol kan de gemeente hierin spelen?

Onkruidbestrijding
Onkruidbestrijding blijkt een grotere financiële uitdaging dan gedacht. De Renkumse begraafplaatsen vormen een uitdaging op dit punt. Mijn fractie is gecharmeerd van natuurbegraafplaatsen. Hier hoeft geen onkruidbestrijding te gebeuren. Gezien het feit dat er net veel graven zijn geruimd  is er nu misschien een kans om deze plekken om te toveren in natuurbegraafplaatsen?

Financiën in de Voorjaarsnota
Er is een grote overschrijding op de post Personeel. Dit is een grote verrassing. Er zitten medewerkers ziek thuis. Vanaf hier willen wij ze sterkte en beterschap wensen. Duidelijk is hoe kwetsbaar onze ambtelijke organisatie is. Een paar ziektegevallen werken al ontwrichtend. Dit is geen “bijstelling”, maar een kanteling. Opvallend hoeveel tijdelijke krachten er in de voorjaarnota staan: van vastgoedmanager tot nutsvoorzienings-coördinator. De vraag: ”waarom is nu pas duidelijk geworden dat dit zo uit de klauw loopt” moet  beantwoord worden!

Het grootste deel van de bijstellingen in deze voorjaarsnota betreft wettelijke verplichtingen, die onvermijdelijk zijn. Het wordt moeilijk om tot een sluitende begroting te komen. Duidelijk is dat er lef nodig is. Een plan van aanpak van de organisatie, waar wij samen met onder meer de VVD om vragen in een motie heeft daarom haast. Veel haast. We kunnen niet doorgaan extra mensen in te huren bovenop de bestaande formatie.

Kleine gemeente = samenwerken
Meer samenwerking is noodzakelijk om te overleven als kleine gemeente. We hebben milieutaken gebundeld met andere gemeenten en  uitvoerende taken zoals ICT. Veel van onze medewerkers zijn overgeplaatst naar die samenwerkingsverbanden.
Het is van belang om samenwerking met andere gemeenten te blijven zoeken, als we zelfstandig willen blijven. Wageningen staat nog steeds op onze wensenlijst als partner. Een ongeveer even grote gemeente, eveneens met een dorps karakter.

Wij kunnen natuurlijk doorgaan met kleine creatieve oplossingen om de gaten in de financiën te dichten. Maar de rek is eruit, er zijn structurele oplossingen nodig. Nauwere ambtelijke samenwerking met omliggende gemeenten. Meer geld uit Den Haag. Als dat niet gebeurt in 2018, dan moeten we na de gemeenteraadsverkiezingen of onze inkomsten verhogen of onze reserves aan spreken.