Het is mooi wonen in woonzorgcomplex De Sonnenberg in Oosterbeek. De bewoners maken dan ook graag een wandeling in de groene omgeving. Alleen is de omgeving nog niet helemaal ideaal: het wandelpad aan de voorzijde is onbegaanbaar en bovendien te smal voor wandelaars met een rollator, en een rondje om het terrein is nog niet mogelijk. Bewoners hebben ons benaderd hierover en wij stelden namens hen vragen aan het college over de wandelpaden.

• Er loopt een wandelpad aan de voorkant van het gebied langs de Utrechtseweg. Dit pad verkeert in zo’n  slechte staat dat het parkbestuur na een aantal valpartijen een bord heeft geplaatst met de tekst: ‘Voetpad is slecht begaanbaar. Betreden op eigen risico.’
    Wie heeft het wandelpad oorspronkelijk aangelegd en wie is de eigenaar van de grond? Is de gemeente verantwoordelijk voor het onderhoud van dit pad? Als dit niet het geval is wie dan wel?  Als de gemeente een onderhoudsverplichting heeft, wanneer is het dan de bedoeling om dit voetpad op te knappen?

• Er leeft al langer de wens om een rondje te kunnen wandelen om het zorggebied, maar er is geen wandelpad langs de Valkenburglaan om dit rondje te kunnen doen. Wat kan de gemeente hierin betekenen? Beweging is gezond, ook een wandeling levert hier een belangrijke bijdrage aan. De gemeente Renkum heeft gezondheid ook voor ouderen hoog in haar wandel staan. Is het college bereid om met het parkbestuur in contact te treden om gezamenlijk te kijken naar een mogelijke realisatie van een wandelrondje? En als er financiële middelen hiervoor nodig zijn, dan te onderzoeken of dit eventueel als combinatie in de begroting tussen programma 5 en programma 1.

• Het kruispunt SonnenbergLaan/Valkenburglaan wordt ervaren als zeer gevaarlijk. Er is nu een situatie waarin verkeer van rechts voorrang heeft. Komend van de Sonnenberglaan heeft men dus voorrang op de Valkenburglaan. De Valkenburglaan is een 50 km weg, maar er wordt volgens omwonenden vaker veel sneller gereden. Zijn er plannen voor een andere inrichting op dit kruispunt? Heeft de gemeente de bewoners een andere inrichting van dit kruispunt toegezegd? Op welke manier kan de gemeente de verkeersveiligheid op dit kruispunt verhogen?

• Recent is overleg geweest over een stuk snippergroen dat het parkbestuur had aangegeven te willen onderhouden ipv de gemeente. De afspraak was volgens het parkbestuur klaar om te ondertekenen maar is door ziekte van een medewerker gestrand in de organisatie. GroenLinks vind het belangrijk dat wanneer onze inwoners stukjes groenonderhoud willen overnemen/onderhouden de gemeente dit prioriteit geeft. Bent U bereid om op korte termijn deze zaak op te laten pakken door een andere medewerker in de organisatie?

Wij hopen dat het college deze inwoners wil ondersteunen in hun wens om wandelend te genieten van de natuur. Beweging, buitenlucht en in de natuur zijn bevorderen de gezondheid en het welzijn. We gunnen het iedereen om optimaal te genieten van de mooie natuur in onze gemeente. De lente komt eraan!