De eerste basisschool in gemeente Renkum krijgt zonnepanelen op het dak. Na de MBO-school ReVaBo en de middelbare school Het Dorenweerd College gaat nu de Paasbergschool in Oosterbeek in de eigen energiebehoefte voorzien. Ons doel 'Renkum klimaatneutraal' komt weer een stap dichterbij.

Renkum heeft zich tot doel gesteld een klimaatneutrale gemeente te zijn in 2030. Dat is geen dagdroom van linkse idealisten. Het is haalbaar, vanwege alle moderne technieken die ons ter beschikking staan. En nodig, vanwege de klimaatverandering en het opraken van onze fossiele brandstoffen.

GroenLinks heeft zich altijd enorm ingespannen voor het bereiken van dit doel. Al jarenlang werkt een klimaatwerkgroep hieraan, soms achter de schermen en soms zichtbaar. Zo werden organiseerden wij meerdere informatiebijeenkomsten over zonnepanelen en voerden gesprekken met energiecoöperaties en organisaties als Slim Opgewekt. Deze laatste neemt de financiering en de praktische uitvoering van de overstap op zonnestroom voor scholen op zich.

Bijna een jaar geleden werd een coalitie gevormd waar wij deel van uitmaken. Het college faciliteert een Renkumse 'Energiewende' met een duurzaamheidslening voor instellingen tegen ongeveer 1% rente. Zo kunnen scholen en andere maatschappelijke organisaties zonder eigen investering overstappen op zonne-energie. De zonnepanelen betalen zichzelf terug en daarna kan de school de vruchten plukken van eigen stroom. De overstap op zonnestroom is natuurlijk een prachtige aanleiding voor het onderwijs om in de lessen aandacht te besteden aan klimaat en energie.
Wij verwachten dat andere scholen en instellingen binnenkort zullen volgen.