Daarover hebben we schriftelijke vragen ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

Dat door winterse omstandigheden het huisvuil niet opgehaald kan worden op sommige plekken is iets waar we mee moeten leven, maar er is op het moment bijna geen inwoner meer te vinden die kan uitleggen hoe en wanneer, wat bij hem of haar wordt opgehaald. Wie houdt nu eigenlijk de inwoners op de hoogte en met je juiste informatie?

De vragen;

Door omstandigheden (erg besneeuwde en hellende straten) lukt het afvalcombinatie 'de Vallei' niet om aan haar contractuele verplichting te voldoen om overal wekelijks huisvuil in te zamelen. Uit de praktijk
blijkt dat de afvalcombinatie haar best doet, maar dat de inzameling vragen oproept, de informatievoorziening te wensen over laat en dit bij inwoners tot verwarring leidt. Omdat dit nu al het 2de jaar op rij is met zoveel sneeuw lijkt dit het juiste moment om te kijken hoe dit in volgende gevallen beter kan worden geregeld.

1. Wat is de reden dat het plastic afval wel overal is opgehaald (en de vuilnisbakken niet overal) en daarnaast dat het afval niet gescheiden kan worden ingezameld? Grote inzamelvoertuigen hebben toch ook twee vakken en de extra toegestane huisvuilzakken kunnen toch in het goede vak worden gegooid?

2. Welke afspraken wat betreft feitelijke informatie en verantwoordelijkheid voor informatievoorziening zijn er tussen de gemeente en de afvalcombinatie gemaakt omtrent voorlichting aan de inwoners in het geval de afvalcombinatie door omstandigheden niet aan haar contractuele verplichtingen kan voldoen?

3. Op welke wijze worden inwoners van de gemeente dagelijks op de hoogte gehouden waar en wanneer hun huisafval wordt opgehaald in bovengenoemde bijzondere omstandigheden? Welke aanvullingen kan de gemeente bedenken naast de website (die niet iedereen altijd bekijkt), de Veluwepost (die niet bezorgd wordt) en de website van de ACV (die geen info hierover geeft)?