In de Gelderlander van 18 januari staat het bericht dat de ‘Betuwebus’ Wolfheze nekt. Ook staan er in de B&W-besluitenlijst van 10 januari en vastgesteld op 17 januari 3 besluiten over.
Bij de Openbaarvoervoer-aanbesteding door de Stadsregio heeft de gemeente Renkum in de reactie op het programma van eisen in november 2010 deze nieuwe buslijn als prioriteit ingebracht, ondersteund door de gemeente Overbetuwe. De Stadsregio heeft de buslijn eind december 2010 in het programma opgenomen, in het zgn. pluspakket, ofwel waar gemeenten zelf ook aan bij moeten dragen. Daarvoor zou het college dan aan de raad een voorstel doen. In de (ook stadsregionale) besprekingen over de mobiliteitsplannen is (ondanks verzoek van GroenLinks) niet meer ingezet op extra financiën voor het Drielse Veer: want er werd ingezet op de verwachte buslijn en de gemeentelijke middelen zouden daar ook voor worden ingezet.
Nu lijkt het zo dat de bus er komt, dat het college niet wil meebetalen (a 46.250 euro per jaar) en dat daarom een bestaande buslijn wordt ingekort (Papendal-Wolfheze) en een bestaande busdienst wordt verminderd (86) en er zijn geen extra middelen voor het Drielse Veer.
Onze vragen zijn:
1) Wat voor busdienst wordt de bus van Heteren naar Renkum, hoe vaak gaat deze rijden (spreiding over de week en frequentie per dag)? Hoe goed is de aansluiting met mn bus 86 o.a. vanwege de schooltijden van het Dorenweerd? Overweegt het college om de buurtbus te faciliteren om een extra stukje: Doorwerth centrum- Kievitsdel te maken?
2) Hoe hoog is de bijdrage die de gemeente aan Hermes (of anderen) wel geeft voor het mogelijk maken van deze busverbinding? Hoe hoog is de bijdrage van andere overheden: Overbetuwe, Arnhem, Wageningen, de Stadsregio en van anderen, zoals het Dorenweerd?
3) Wat is de afweging van het college geweest om geen middelen in te willen zetten, daar waar plaatsing in het pluspakket toch reeds zichtbaar maakte dat er gemeentelijke inzet verwacht werd? Waarom heeft het college zoals besproken eind 2010 niet een voorstel gedaan aan de raad om financieel bij te springen? Wist het college toen al dat de gevraagde bijdrage niet zou worden geleverd en dus andere busverbindingen moesten versoberen?
4) Welke invloed of betrokkenheid heeft het college gehad bij het besluit om de buslijn 109 van Papendal naar Wolfheze te laten vervallen en minder bussen te laten rijden van lijn 86. Was het een onderhandeling met Hermes, was het instemming van het college? Met wie in de gemeente en daarbuiten heeft het college hierover overleg gevoerd?
5) Wat is de oplossing voor de reizigers, met name die in Wolfheze? Gaat het college nu investeren in een extra stukje buurtbus daar?
6) Nu dit bedrag niet wordt geïnvesteerd, is het college bereid dit in te zetten voor versterking van het Drielse Veer en noodzakelijke extra busverbindingen, via de (2) buurtbus(sen)?
7) Hoe kan het dat het college afziet van de ingediende wens (tekst uit het B&W-besluit), terwijl dat de wens van de raad was en hoe kan het dat de raad dit in de krant mag lezen?
Aangezien in de LTA staat dat er in februari in de raad de prioritering van het zgn. Meerjaren Uitvoeringsplan van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan op de agenda komt, willen we graag antwoorden hebben voor voorbereiding van de commissievergadering, voor 5 februari.