Onze samenleving is nog steeds erg auto-afhankelijk. Veel mensen doen hun best om zo duurzaam mogelijk te reizen, maar moeten dat dan vaak afwegen tegen tijd, geld en gemak. GroenLinks wil het makkelijker maken om voor duurzaam te kiezen, bijvoorbeeld door lopen, fietsen en openbaar vervoer veel aantrekkelijker te maken. Autobezit en autogebruik moeten juist een beetje minder aantrekkelijk worden, vooral voor wie nog op benzine of diesel rijdt. Zo maken we meteen onze dorpen een stuk veiliger en leefbaarder, en onze lucht schoner.
- De gemeente werkt samen met de politie, zorginstellingen, jeugdwerk, woningcorporatie en inwoners aan veilige buurten. Nadruk ligt op het voorkómen van criminaliteit en overlast.
- Handhaving richt zich ook op bescherming van de leefomgeving zodat die veilig, schoon en gezond is en blijft, bijvoorbeeld tegen de uitstoot van te veel fijnstof, het dumpen van (drugs)afval, en het niet-naleven van de opruimplicht door hondenbezitters.
- Naast wettelijke bescherming zetten we in op sociale en fysieke veiligheid. Dat betekent goed onderhouden wegen en straten, veilige fiets- en wandelpaden en ondersteuning van groepen inwoners die zich inzetten voor dit algemene belang.
- We stellen de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom in op 30 km/u, overal. Snorfietsen, brommers en scooters rijden voortaan op de rijbaan. Voetgangers en fietsers krijgen voorrang in het verkeer. Om te zorgen dat verkeersdeelnemers zich aan de regels houden, zetten we waar nodig fysieke ingrepen en/of handhaving in.
- Verkeerssituaties die door omwonenden, voetgangers of fietsers als gevaarlijk worden ervaren, worden met prioriteit aangepakt. Hiervoor komt er een meldpunt bij de gemeente.
- We blijven investeren in betere fietsverbindingen en voetpaden. Elke scholier moet veilig zelf naar school kunnen lopen of fietsen. We houden maximaal rekening met de natuur bij het ontwerpen en aanleggen van nieuwe paden.
- De gemeente maakt werk van het afwaarderen van kleinere wegen buiten de bebouwde kom, bijvoorbeeld door deze waar mogelijk af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.
- We zetten ons in voor frequenter en goedkoper openbaar vervoer binnen de gemeente, met goede buurtbusverbindingen binnen en tussen de dorpen, en OV-verbindingen met Arnhem, Wageningen, Ede en Overbetuwe. Mensen met een laag inkomen kunnen met hun Gelrepas voor een goedkoper tarief met de (buurt)bus.
- We maken het inwoners zo makkelijk mogelijk om fiets en openbaar vervoer te combineren, door goede fietsverbindingen naar en -voorzieningen bij stations en (snel-) bushaltes.
- We gaan beter gebruik maken van de schaarse ruimte in de dorpen en brengen geleidelijk het aantal autoparkeerplaatsen omlaag. Bij nieuwbouw ontwerpen we de woonomgeving voor een minder auto-afhankelijke samenleving, met aanzienlijk minder parkeerplaatsen dus.
- We werken met partners uit de samenleving een integraal (investerings)plan uit voor een versnelde overstap naar duurzamere mobiliteit, om te beginnen met transport voor winkels en bezorgdiensten (‘the last mile’), elektrische deelauto’s en breed toegankelijke laadinfrastructuur. We stimuleren het gebruik van elektrische (bak)fietsen en elektrische auto’s in plaats van vervuilendere vervoermiddelen.
- De gemeente Renkum stelt vanaf 2022 een verbod in op het afsteken van consumentenvuurwerk , onder meer voor de veiligheid van mens en dier en de bescherming van de luchtkwaliteit.