Gemeente Renkum gaat de organisatie en het beheer van de weekmarkten overdragen aan een lokale stichting. Het is de bedoeling dat de markt weer gaat bruisen, voor boodschappen maar ook om elkaar te ontmoeten. Het bestuur van de nieuwe stichting wil ruimte is voor lokale initiatieven, zoals voedselproducenten uit de buurt. In het bestuur hebben ook huidige marktkooplieden zitting. De stichting neemt de markten in Oosterbeek en Renkum onder haar hoede. Voor in de toekomst geldt dit ook voor de markten in Wolfheze en Doorwerth, mochten deze groter worden.

GroenLinks wil dat de markt zo duurzaam mogelijk werkt. De wethouder zegde toe dat, voor wat duurzaamheid betreft, de beleidsregels voor evenementen ook voor de markt gelden. “Want of een evenement nu een keer per jaar is, of een middag of een wekelijkse markt, dat mag geen verschil maken,” zei wethouder Van Bentem. Dat betekent dat er een plan moet komen voor het steeds verder verduurzamen van de markt. Daar is GroenLinks blij mee.

Dus: Op naar de markt!