Inwoners hebben op allerlei manieren te maken met de gemeente. Er is sinds de decentralisaties nog veel meer informatie over burgers bij de gemeente bekend. Hoe gaan we daarmee om? Welke richtlijnen hanteert de gemeente? Volgens GroenLinks moet dit onderwerp van bespreking zijn in de gemeenteraad.
Eveline Vink zet met de RTA werkgroep dit onderwerp op de agenda van de raad. Maar hoe gaat het nu met de bescherming van persoonsgegevens in de gemeente Renkum? Daarover stelden wij samen met D66 enkele vragen.
Veilig gebruik van Suwinet
Via Suwinet kunnen databestanden van de gemeenten, UWV, SVB, DUO, de Belastingdienst en het Kadaster worden ingezien. In 2014 werd bekend dat landelijk maar 17% van de gemeenten zich hielden aan de 7 belangrijkste criteria bij het veilig gebruik van het informatiesysteem Suwinet. ‘De bescherming van persoonsgegevens is een grondrecht en het is niet acceptabel dat de overheid hierin tekortschiet,’ schreef het ministerie van SZenW hierover.
Eind 2015 werd bij alle gemeenten opnieuw onderzocht of wordt voldaan aan de beveiligingsnormen voor het gebruik van Suwinet. Gemeenten die niet aan de zeven meest essentiële normen voldoen, dreigen te worden afgesloten.
1. Wanneer is in gemeente Renkum (opnieuw) onderzocht in hoeverre voldaan wordt aan de beveiligingsnormen van Suwinet?
2. Als er (nog) geen onderzoek is geweest, wanneer wordt dit naar verwachting uitgevoerd?
3. Als er wel een onderzoek is geweest, wat was het resultaat en hoe interpreteert u dit resultaat (onder meer ten opzichte van omliggende/vergelijkbare gemeenten)?
4. Op welke manier heeft het onderzoek en het resultaat invloed op het beleid en de richtlijnen inzake privacybescherming, specifiek voor het gebruik van Suwinet en binnen de organisatie in het algemeen?
Op 18 februari ontvingen we antwoorden. Op twee punten voldeed Renkum nog niet aan de gestelde eisen, daar zijn nieuwe afspraken over gemaakt. Wij zullen bescherming van persoonsgegevens en een zorgvuldige omgang met privacy van mensen als belangrijk thema blijven aankaarten en daar ook via de RTA werkgroep verder mee gaan.