Samenleven in een pandemie

De strijd tegen het virus gaat onverminderd door en iedereen kijkt reikhalzend uit naar versoepelingen. We willen elkaar weer fysiek mogen ontmoeten en ons leven weer op kunnen pakken. GroenLinks vindt dat ook in deze crisis iedereen zoveel mogelijk mee moet kunnen doen in onze samenleving en dat lukt ondanks onze vindingrijkheid en veerkracht lang niet iedereen.
Door het wegvallen van ons sociale leven, zijn kwetsbare inwoners, ook in Renkum, nog minder zichtbaar. Juist in deze tijd zijn hulp en ondersteuning voor hen extra belangrijk.

Maatschappelijke problemen

Waar kunnen bijvoorbeeld mensen die hun baan verliezen en tussen wal en schip vallen omdat compensatie lang niet voor alle situaties beschikbaar is, naartoe voor ondersteuning?

Jongeren hebben het zwaar door de maatregelen, depressie, eenzaamheid en verveling liggen op de loer nu sport, verenigingsleven en veel sociale activiteiten stilliggen. Waar kunnen deze jongeren en hun ouders terecht voor hulp?

Eenzaamheid kan ook bij ouderen sterk toenemen. Kwetsbare mensen komen weinig buiten en kunnen beperkt bezoek ontvangen, terwijl een gevoel van verbondenheid juist een belangrijke voorwaarde is voor geluk en welbevinden.

Ook voor mantelzorgers is deze periode extra zwaar. Het jaarlijkse mantelzorgcompliment kon vanwege Corona niet besteed worden aan activiteiten, terwijl zij onze ondersteuning en waardering zó verdienen. Wat doet de gemeente om mantelzorgers toch een steuntje in de rug te geven?

Hulp

Uit de beantwoording van de vragen komt naar voren dat de gemeente - vaak in samenwerking met maatschappelijke partners - veel doet om de negatieve maatschappelijke gevolgen te beperken. Er is bijvoorbeeld een project om wandel- en fietsmaatjes aan elkaar te koppelen, een telefooncirkel van de Hulpdienst voor Elkaar, het Sociaal Team van de gemeente Renkum is (opnieuw) getraind op signaalgevoeligheid met betrekking tot huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook worden er met subsidie van de Provincie maatschappelijke stages georganiseerd voor jongeren onder de titel “Perspectief voor jeugd”.

Dit zijn enkele voorbeelden, er zijn nog veel andere manieren waarop inwoners in de knel hulp en ondersteuning kunnen krijgen.
De complete vragen en beantwoording en verwijzingen naar hulporganisaties vind je in het document onderaan dit artikel.

Mail ons

Heb je zelf vragen over zaken die hier niet besproken zijn, neem dan contact met ons op, wij onderzoeken graag welke informatie en/of hulp passend is bij jouw vraag of probleem. Mail naar Liselot@groenlinksrenkum.nl.