Bus 352, een snelle verbinding tussen Wageningen en Arnhem, gaat vanaf half december een andere route rijden. Om nog sneller te zijn, slaat de bus het dorp Renkum voor het grootste deel over.

De bus gaat nog wel over de Utrechtseweg in Heelsum, maar voor het dorp Renkum buigt de bus af naar de N225. Daar stopt de bus dan 1 keer bij Renkum.

Binnen het dorp rijdt nog wel lijn 51, die er een stuk langer over doet. Daarnaast wordt de Haltetaxi ingezet.

Op 24 november vroeg GroenLinks in de raad aan het college of er wel een vervanging komt van de snelle bus dóór het dorp Renkum.

De reden van deze wijziging is dat er door Corona veel minder reizigers zijn. De nieuwe afspraken die de Provincie met vervoerders maakt over het openbaar vervoer, zijn daarom vervangen door tijdelijke afspraken. In die tijdelijke afspraken komt geen andere lijn door Renkum, alleen lijn 51. Er wordt intussen gewerkt aan definitieve afspraken. Daarvoor wordt onderzocht wat de gevolgen voor de inwoners van Renkum zijn.

Onze wethouder pleit bij de Provincie vóór een snelle lijn door het dorp, naast de -nog snellere- over de N225. Binnen twee weken krijgt de raad een raadsbrief met meer info.

GroenLinks vindt het cruciaal dat het openbaar vervoer in onze dorpen niet verarmt. Jij ook? Laat je horen!