Fractievoorzitter Eveline Vink:

"“Het vertrouwen van burgers in de overheid zit op een dieptepunt. Dat is een ramp, omdat deze tijd juist vereist dat we in samenspraak ingrijpende beslissingen nemen. Dat lukt alleen er wederzijds vertrouwen is. Daarom zet GroenLinks volop in op het herstel van verhoudingen tussen inwoners, politiek en bestuur.

Dit is een citaat uit ons verkiezingsprogramma. Het is begrijpelijk dat mensen boos zijn op de overheid, er is veel om boos van te worden. De toeslagenaffaire is een van de meest recente en nog lang niet opgeloste voorbeelden, maar ook de crisis in de complexe jeugdzorg, de wooncrisis, de aardbevingsschade in Groningen en ga zo maar door.
En zoals de Nationale Ombudsman concludeerde: de overheid wantrouwt haar burgers ook. Hoe kunnen we van onze Renkumse inwoners dan wat anders verwachten?

GroenLinks wil in Renkum werken aan herstel van die relatie door betrouwbaar en eerlijk te zijn en ook vertrouwen te geven aan onze inwoners. Daarover gaat ook dit Raadsperspectief. We willen onze lokale democratie verdiepen, zodat inwoners actief betrokken kunnen zijn bij besluiten die hen aangaan, en nog meer ruimte krijgen om samen mooie plannen te verwezenlijken.

De versterking van de democratie zit niet alleen in het eerste thema, maar ook in de beoogde opzet. We nemen als raad meer het voortouw. Het voorbereiden van een startnotitie door een werkgroep van raad en organisatie samen, waarna het college het kan vertalen in beleid, is in onze ogen een RTA 2.0.

GroenLinks is daar heel blij mee en hoopt dat we als raad het eens kunnen worden over de vorm, zodat we aan de slag kunnen met de inhoud."

Alle fracties zijn positief over de vier onderwerpen: Zeggenschap van inwoners, participatie bij R.O., Inclusievere samenleving, Bestuurskracht van de gemeente. Binnenkort praat de raad verder over het Raadperspectief.

In de komende tijd werken de formerende partijen (GemeenteBelangen, GroenLinks en PvdA) ook aan een Collegeperspectief, dat naast het Raadsperspectief de basis zal zijn voor deze bestuursperiode.