Juist door die extra drukte is het belangrijk dat we niet alleen van natuur genieten, maar het ook koesteren en beschermen. In onze gemeente zijn veel inwoners met groene vingers. Honderden mensen dragen als vrijwilliger bij aan het onderhoud van landgoederen en beken, het inzaaien van akkerranden of het opruimen van zwerfafval.

En nog veel meer mensen steken dichtbij huis de handen uit de mouwen. Ze halen tegels uit de tuin en zetten er groen voor in de plaats. Of adopteren een berm of boomspiegel en zetten die vol inheemse bloemen en kruiden. Afgelopen voorjaar werden er in een straat gratis plantjes uitgedeeld om samen een bloemenlint te vormen voor zeldzame vlindersoorten. Geweldige acties die de biodiversiteit helpen.
Ook de gemeente heeft de afgelopen jaren stappen vooruitgezet. Herfstblaadjes blijven in perken en struikgewas gewoon liggen, want dat is goed voor egels en insecten. Steeds meer bermen worden ecologisch beheerd en minder gemaaid. In het groenbeheer is voortaan niet meer de beeldkwaliteit leidend, maar biodiversiteit. Het kan nog beter en daar gaan we voor.

“ Samen maken we Renkum nog groener en natuurrijker. ”
Eveline Vink Fractievoorzitter

Er wonen in Renkum veel groene professionals met expertise op het gebied van biodiversiteit en ecologie. GroenLinks nam het initiatief om die kennis beter te benutten. Daarom krijgt Renkum een Groenberaad: een deskundige inwonersgroep die de gemeente adviseert over de beste manier om biodiversiteit te behouden en bevorderen. Het Groenberaad gaat in 2021 aan de slag.

Samen maken we Renkum steeds groener en natuurrijker. Dat is hard nodig om de biodiversiteitscrisis aan te pakken. Bewustwording, beleidsverandering én gedragsverandering zijn allemaal nodig om het uitsterven van een miljoen soorten flora en fauna te voorkomen.

Wil je meedoen? GroenLinks heeft een werkgroep Biodiversiteit waar nieuwe deelnemers van harte welkom zijn. Daarnaast zoeken we mensen met allerlei talenten en interesses om samen te bouwen aan onze beweging. Wil je meedenken over een eerlijke samenleving, heb je ideeën voor een circulaire economie of schoon vervoer? Ben je handig met sociale media, wil je helpen de campagne opzetten of buurtgesprekken te organiseren? Denk je erover om raadslid te worden of wil je helpen flyeren? Politiek maken we samen.

Iedereen is van harte welkom op de digitale ZOOM meeting vrijdagmiddag 20 november.
Meer info: renkum.groenlinks.nl/agenda, meld je even aan via renkum@groenlinks.nl