Gistermiddag, 4 november, was de jaarlijkse begrotingsraad. De najaarsnota 2015 en begroting 2016 werden vastgesteld. De cijfers zien er gunstig uit, er is een grotere bijdrage van het rijk gekomen dan eerder gedacht en er is ruimte ontstaan om een extra buffer in te stellen voor onvoorziene uitgaven. Fractievoorzitter Charlotte de Roo sprak onze ambities voor de komende jaren uit en diende drie amendementen in. Twee van de drie zijn aangenomen.

De ambities van GroenLinks liggen op de volgende thema’s: vluchtelingen, klimaatneutraal worden, aanpakken onveilige verkeersknelpunten, gebiedsontwikkelingsplannen doorzetten met actieve inwoners zoals in Doorwerth Centrum, nieuwe impulsen voor kunst & cultuur, landschap & toerisme en een lokale inkleuring van de participatiewet.



Participatie

Het laatste onderwerp – lokale inkleuring participatiewet -  is zeer in beweging. Landelijk en plaatselijk. Wij werken in de FoodValley samen om inwoners met een uitkering te activeren. Werken vanuit de bijstand loont vaak pas wanneer er een fulltime baan gevonden wordt. Bijvoorbeeld alleenstaande moeders in de bijstand komen daardoor zeer moeilijk aan de slag. De bijzondere bijstand blijft groeien en het aantal mensen met schulden ook.



In heel Nederland zijn er nu 50 gemeenten die willen experimenteren met de participatiewet. Nijmegen wil experimenteren met vertrouwen. Ook buurgemeente Wageningen wil dat. GroenLinks vindt dat ook onze gemeente moet beginnen hier over na te denken. Natuurlijk kunnen alle onze ambities niet allemaal tegelijk aangepakt worden. Sommige, zoals die ik net heb genoemd, hebben meer tijd nodig. In 2016 kunnen we dit hopelijk verder lokale inkleuring geven. Daarom organiseren we samen met D66 een bijeenkomst om en begin te maken met basisinkomen.

Onze amendementen

Bij deze begroting zetten wij in op drie wijzigingsvoorstellen.

Integratie vluchtelingen

Ook in Renkum komen meer vluchtelingen met verblijfsstatus wonen. Dat kost geld, meer geld dan wat wij van Den Haag krijgen. De bijdrage van het rijk is €100 per week per statushouder. Dit bedrag is bestemd voor  levenskosten en huisvesting, maar ook voor coördinatie van vrijwilligers en begeleiding bij integratie en participatie. Uit dit budget moet ook onderwijskosten voor leerlingen van het basis- en middelbaar onderwijs en vervoerskosten betaald worden.

Wij denken dat een goede integratie en participatie, Nederlands leren en deelnemen in Renkum, van vitaal belang is voor de statushouders én de andere inwoners van Renkum. Dat is een investering die preventief werkt op allerlei vlakken, en dat is waar we in het sociaal domein op in willen zetten.



Ons amendement zet € 25.000 extra in voor de integratie van statushouders in 2016 en een structurele post in het meerjarenbeleidsplan 2016-2020. Het amendement werd gesteund door diverse fracties en met ruime meerderheid aangenomen.

Klimaat

Alle wereldleiders komen binnenkort in Parijs bij elkaar om over een wereldwijd klimaatverdrag te spreken als opvolger van het Kyoto verdrag. Iedereen zal op elk niveau haar steentje moeten bijdragen. Ook wij in Renkum. De RaadsThemawerkgroep Klimaat is afgerond, binnenkort verwachten wij het stappenplan van het college in de raad.

De maatregelen die bij dit stappenplan horen, dienen dan uit alle afzonderlijke programma’s terug te komen in één paragraaf. Dat geeft structuur. En inzicht. De vooruitgang is dan makkelijker te volgen. 



Wij vragen in een amendement om een paragraaf 'Renkum klimaatneutraal 2040' op te nemen in de begroting. Het college heeft toegezegd in het stappenplan op te nemen op welke wijze de rapportage gedaan wordt. Dat kan door de middel van de gewenste paragraaf zijn, dat wordt tegelijk met het stappenplan klimaatneutraal besproken. Wij zijn tevreden met deze toezegging.

Verkeersveiligheid

Het derde amendement betreft verkeersveiligheid met nadruk op de kwetsbare deelnemers aan het verkeer. Fietsers en voetgangers. Het is goed om verkeersknelpunten aan te pakken. Daar moet een tandje bij, met focus op de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers. Wij noemen het kruispunt Utrechtseweg/van Toulon van der Koogweg en de Stationsweg in Oosterbeek, het kruispunt Bram Streeflandweg/Bennekomseweg in Renkum als voorbeelden van verkeerspunten die al jaren problematisch zijn voor (schoolgaande) fietsers en voetgangers. Plekken die ook herhaaldelijk genoemd worden, wanneer we met onze Groene Stoel erop uit trekken en  met inwoners in gesprek zijn. 



Het is belangrijk om knelpunten in beeld te brengen samen met inwoners en dan te prioriteren welke en wanneer ze worden aangepakt. Wat ons betreft wordt hier meteen in 2016 mee begonnen. Graag gaan we met inwoners meer proactief aan de slag. Mijn fractie is ervan overtuigd dat als er bijvoorbeeld in de wijken discussie over verkeersveiligheid wordt georganiseerd dat inwoners dan ook meer verantwoordelijkheid nemen.



De gemeente moet zeker een bijdrage leveren in het inrichten van veilige wegen en we hebben er een paar genoemd die niet alleen met gedragsverandering uit de wereld geholpen kunnen worden. Maar dat neemt niet weg dat ook inwoners zelf veel kunnen veranderen en meedenken. Dit proces moet ook gestimuleerd worden.



Ons amendement draagt het college op deze gesprekken met inwoners op te pakken, en maakt € 25.000 per jaar vrij in 2016, 2017 en 2018 voor het aanpakken van verkeersknelpunten. Na 2018 moet dit bedrag in de lopende begroting. Met ruime meerderheid van stemmen is het amendement aangenomen.



De onveilige oversteek bij de spoorwegovergang in Wolfheze is ons al jaren een doorn in het oog. Omdat de overgang eigendom is van ProRail, is dit niet een klus die de gemeente alleen kan klaren. Het feit dat ProRail haar bijdrage heeft ingetrokken, vertraagt de aanpassing en is een probleem voor de veiligheid.  Wij willen dat er zo spoedig mogelijk een oplossing komt. Het college zegt dat het zeker nog een jaar zal duren voordat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren in Wolfheze, maar dat ze hun best zullen doen om het tempo omhoog te krijgen.

 

Hondenbelasting en ozb

Hondenbelasting hoeft voor GroenLinks niet. In ons programma staat dan ook dat deze mag worden afgeschaft. De opbrengst van de hondenbelasting vloeit in de algemene middelen en niet naar de hondenbezitters. Afschaffing van de hondenbelasting levert netto € 15.000 op, omdat de inningskosten vervallen. Het wegvallen van de inkomsten van de hondenbelasting zal gecompenseerd moeten worden. Wat GroenLinks betreft door een verhoging van de OZB. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. In het coalitieakkoord hebben we ons echter gebonden aan een langzame nominale stijging van de OZB. De VVD diende een amendement in waarin dit geregeld werd, en een motie waarin het college opgeroepen werd in 2016 met een nieuw dekkingsvoorstel te komen om de hondenbelasting toch af te kunnen schaffen. Daarom moet helaas deze ouderwetse belasting nog even blijven bestaan.



De najaarsnota 2015 en begroting 2016 zijn unaniem vastgesteld. Wij zijn tevreden en gaan met plezier en vertrouwen op weg naar 2016. 

Onze drie amendementen zijn te downloaden onder dit artikel.